Dejtingsajter på nätet, som Tinder och Match.com, har revolutionerat sättet att hitta en partner för en hel generation. Det är stundtals svårt att värja sig från dejtingsajterna vars reklam dyker upp överallt i mediebruset.

ANNONS

Men det har sin förklaring. Kärlekstörstande svenskar är en riktig kassako för dejtingsajterna. Svenskarna är nämligen de mestfrekventa användarna i världen och en bidragande orsak till att Europa genererar mest intäkter för nätdejtingsajterna.

Var fjärde singel i Sverige

Enligt Statista Global Consumer Survey, som har undersökt i vilken utsträckning singlar i olika länder använder dejtingsajter, så toppar svenskarna statistiken.

I Sverige nyttjade 25 procent av alla tillfrågade singlar mellan 18 och 64 år dejtingsajter under fjolåret. Det är högst av alla länderna i mätningen. Närmaste kommer brasilianarna med 22 procent.

Sverige bäst på nätdejting enligt denna analys

It-mognaden är inte huvudorsaken

Varför just svenskarna tagit nätdejting till sina hjärtan är oklart. En tänkbar orsak skulle kunna vara it-mognaden.

Men Sydkorea, som faktiskt ligger på minst samma nivå som Sverige och rullat ut mobilstandarden 5G före Sverige, har inte anammat nätdejting.

Där är det bara 7 procents användning. I två andra länder som ligger i teknologins framkant, USA och Kina, är frekvensen bara 15 procent.

Early adopters

En mer plausibel teori är svenskarnas vurm för att tidigt ta till sig nymodigheter. Svenskarna anses som ”early adopters”, som det engelska uttrycket heter.

ANNONS
ANNONS

Det är inte för inte som Sverige ofta väljs ut som testmarknad för nya produkter. Det kan mycket väl vara så att Sverige går i bräschen för utvecklingen. I så fall är de noterade bolagen som arbetar med nätdejting att gratulera.

Exempelvis ägs Tinder av det amerikanska börsbolaget Match Group.

Relaterade artiklar:

Vänd inte ryggen till techaktier innan du läst detta. [DagensPS]