Det vill till att Håkan Samuelsson och Martin Lundstedt, VD för Volvo Cars respektive Volvo, sätter fart om inte Sveriges stoltheter ska bli omkörda av en drös nya bil- och lastbilstillverkare.

Inte nog med att nuvarande konkurrenter som Volkswagen, BMW med flera har trampat gasen in botten för att vara med i elfordonsracet. I vassen lurar dessutom ett koppel nya tillverkare som likt Tesla inte har en gammal produktionsstruktur att ta hänsyn till.

Analysfirman Guidehouse Insight har rankat de tio främsta utmanarna, utöver Tesla. Det är idel amerikanska och kinesiska bolag. Europas bidrag saknas helt på listan. Däribland svenska lastbilstillverkaren Einrid, där EQT är största delägare.

Höga värderingar

Det finns anledning att ta flera av bolagen på allvar. Det kan vara svårt att kopiera Teslas framgång, men pengar verkar det inte råda brist på.

ANNONS
ANNONS

Rivian, som toppar listan, beräknas komma ut med sin eldrivna pickup om ett år. Hittills har bolaget tagit in hela 50 miljarder kronor från bland annat Amazon och Ford. Nyligen börsnoterades Nikola Motors, rankad trea på listan, till ett börsvärde om 125 miljarder kronor utan att någon lastbil kommit ut på vägarna.

Kinesiska Nio, tvåa på listan, har ett börsvärde på 175 miljarder kronor och har redan tagit en procent av kinas bilmarknad. Volvos aktieägare har all anledning att känna oro.

Tio främsta elfordonsutmanarna enligt Guidehouse Insights

1. Rivian
2. Nio
3. Nikola
4. Xpeng
5. Weltmeiaster
6. Byton
7. Aiways
8. Canoo
9. Arrival
10. Lucid Motors

Läs mer från Investerardygnet >>