Den svenske entreprenören Filip Tysander är väl värd all uppmärksamhet för att från ingenting 2011 ha sålt 6 miljoner klockor av märket Daniel Wellington.

Men bedriften bleknar i jämförelse med vad techjätten Apple har åstadkommit i klockbranschen på halva tiden. Om än med helt andra resurser bakom.

Fler klockor än Schweiz

Apple har sedan 2014 blivit världens största klocktillverkare. Redan 2019 sålde Apple nästan 50 procent fler klockor ensamt än hela den schweiziska klockbranschen. Avståndet drygades ut ytterligare under fjolåret.

De schweiziska nationalklenoderna Swatch och Tissot har hamnat hjälplöst efter, vars försäljning nu faller. Den unga generationen föredrar smarta klockor och i synnerhet Apple Watch.

Apples framfart i klockbranschen verkar i det närmaste ostoppbar för närvarande, vilket torde glädja Apples över 50 000 svenska aktieägarna.

Under fjolåret sålde Apple 33,9 miljoner klockor vilket var mer än de fyra närmaste konkurrenterna inom Smartwatch tillsammans (se diagram 2). Ständiga innovationer och bra distribution nämns som anledningar till Apples framgång.

Utvecklingen inom klockindustrin kommer säkert att vara ett praktikexempel i framtida marknadsförings- och ledarskapskurser.

ANNONS
ANNONS

Läs mer från Investerardygnet >>