Sverige har fått ytterligare en så kallad enhörning, dvs ett bolag värderat till över en miljard dollar.

ANNONS

Lite i skymundan har det autonoma ellastbilsföretaget Einride fått en värdering i gråhandeln på över 13 miljarder kronor. Bland ägarna finns bland annat de svenska riskkapitalbolagen EQT, Northzone och Norrsken VC, men även telekomjätten Ericsson.

Kapitalstarka investerare

Därutöver finns en hel drös prominenta utländska investerare som den singaporianska statens investeringsfond, Temasek, med 2 400 miljarder kronor i förvaltat kapital.

Hedgefondslegendaren George Soros har också investerat liksom danska rederijätten Maersks investeringsfond Maersk Growth and Build Capital. Det är sammantaget en samling investerare som få andra svenska startupbolag kommer i närheten av.

Ingen förarhytt

Einride startades 2016 av Robert Falck (VD), Linnea Kornehed och Filip Lilja som hoppade av från de svenska lastbilsjättarna. Det unika med Einride Pod, som deras första lastbil heter och som är i kommersiellt bruk, är att det inte finns någon förarhytt utan den ska vara helt självkörande.

Einride
Einride har ingen förarhytt. Då den utgör en väsentlig del av en vanlig lastbils tillverkningskostnad så ser man stora möjligheter till att skapa en kostnadseffektiv transportlösning. Transport-as-a-service kallar Einride konceptet.

Det kapar kostnaden för såväl produktion som själva transporten. Förarhytten utgör en väsentlig del av en vanlig lastbils tillverkningskostnad. Transport-as-a-service kallar Einride konceptet.

Störst i världen

Coca-Cola, Oatley, Electrolux, Bring och Lidl är några företag som redan hoppat på som kunder. Lite intressant är att man har ett samarbete med kullagerjätten SKF som en gång i tiden startade Volvo.

Det blygsamma målet är att bli världens största eldrivna lastbilsbolag. Amerikanska Nikola Motor hävdar att de innehar den titeln.

ANNONS
ANNONS

Om Einride lyckas är potentialen betydande. Nikola Motor har ett börsvärde på 40 miljarder kronor men saknar, till skillnad från Einride, försäljning.

Läs mer:

Volvos första historiska fordon av helt fossilfritt stål. Dagens PS