Restaurangappen PubQ hjälper restauranger att bevara sina digitala varumärken och efter ett nyligt ramavtal har expansionsplanerna nu skyndats på. Med en transaktionsbaserad avgift hägrar intäkter på 500 MSEK på några års sikt.

”Vi vänder oss till större restaurangvarumärken som inte vill vara beroende av marknadsplatser som Uber Eats, vill hålla kontakt med sina gäster, genom exempelvis lojalitetsprogram och bevara sitt digitala varumärke helt enkelt”, säger Henrik Walldén, vd på PubQ, ett av det noterade VC-bolaget Northern CapSek Ventures onoterade innehav.

Underlättar för restauranger att digitalisera sig

Restaurangappen PubQ erbjuder ny typ av kassasystem för restaurangbranschen i appformat. I bolagets app kan restaurangens gäster sköta bordsbokningar, beställningar och betalningar digitalt, oavsett om de beställer take away eller sitter i restaurangen.

Tjänsten kan beskrivas som en plattform som förenklar för restauranger att digitalisera sig, där kunden kan branda PubQs white label app med sin egen grafiska profil och fylla den med innehåll för beställning, menyer, lojalitetsprogram med mera.

Kunden ansvarar för marknadsföring och systemet integrerar med restaurangernas bokföringssystem och befintliga kassasystem.

Appen vänder sig restauranger som vill undvika att gå samma väg som hotellmarknaden gjort, där bokningsmotorer som hotels.com och booking.com helt tagit över den digitala relationen med kunden.

”Vi började rulla ut under 2019 och landade på omkring 100 restauranger som kunder vid årsskiftet. Men nyligen skrev vi också ett ramavtal med en global aktör som säger sig ha behov av det här globalt. Vi är redan på gång med utrullning i Sverige på 500 av deras restauranger, men då hörde deras norska och danska systerföretag av sig. Vi hade tänkt fokusera på Sverige även 2021 men nu är det mer naturligt att vi satsar på Norden”, säger Henrik Walldén.

ANNONS
ANNONS

Siktar på 10 000 restauranger inom fem år

PubQ tar en uppstartsavgift för att branda appen efter kundens profil och därefter en transaktionsbaserad avgift som ligger under marknadsplatsernas avgifter.

Därtill gör PubQ även specifika integrationer och andra kringtjänster som genererar intäkter.

”Vårt långsiktiga mål är att finnas på 10 000 restauranger, om kanske fem år. Våra kunder omsätter allt mellan 4 MSEK och 30 MSEK per restaurang men om man antar en snittomsättning på 10 MSEK och att 50 procent av transaktionerna hos våra kunder går via vårt system så skulle det motsvara intäkter för PubQ på 500 MSEK om året”, säger Henrik Walldén.

Det noterade VC-bolaget Northern CapSek Ventures gjorde sin första investering i PubQ 2020 och äger nu omkring 6% i bolaget.

Med 94 procents teckningsgrad i CapSeks teckningsoption har CapSek nu fyllt på kassan för nya investeringar i onoterade tech-bolag.

Läs mer: CapSeks Arkimera Robotics satsar på utrullning 2021