Toppchefen i stor intervju om klädjättens visioner.

Karl-Johan Persson säger till Nyhetsbyrån Direkt att bolaget hoppas nå tillväxtmålen under nästa år.

Expansionen inom e-handeln fortsätter och nästa år lanseras även ett nytt varumärke, som kan följas av fler, framgår det.

2017 har inte blivit den försäljningssuccé som H&M hoppades på från början, målet var i början av året att öka omsättningen med 10-15 procent i lokal valuta – ett mål som sedan skulle gälla per år – men detta har sedan tonats ned då försäljningen blivit svagare än väntat.

”Man måste vara ödmjuk eftersom vi hittills inte har nått det tillväxtmål vi satte upp 2017. Men även med den vetskapen så tror jag att vi kan nå det 2018, även om det kommer att vara en utmanande marknad”, säger Karl-Johan Persson till Nyhetsbyrån Direkt.

ANNONS
ANNONS

Han konstaterar att ”många är desperata med mycket reor” inom segmentet och att marknaden kännetecknas av ”hård konkurrens”.

H&M fortsätter satsa på sin onlineaffär med siktet inställt på marknadsexpansion – planen är att H&M online ska ha fler marknader än bolaget har fysiska butiker.

Nyhetsbyrån har träffat H&M:s vd Karl-Johan Persson i London, där han medger att bolaget delvis brustit i informationen till aktieägare.

”Vi måste vara lite mer transparenta i vissa frågor. Vi berättade lite mer om verksamheten vid senaste kvartalsrapporten och vi planerar att ha en kapitalmarknadsdag där vi kommer berätta mer om de olika delarna av vår verksamhet”, säger Karl-Johan Persson till Nyhetsbyrån Direkt.

H&M:s aktie har under lång tid utvecklats svagt. I dag, i skrivande stund (klockan 09.40), är klädbolaget upp med 0,95 procent till 202,90 kronor på Stockholmsbörsen.