AB Volvo och tyska Daimler bygger en av Europas första och största bränslecellsanläggningar. Fabriken ska stå klar 2025. Men för att samarbetet ska rulla på måste tankställena byggas ut.

Bränsleceller anses vara en viktig del i fordonsjättarnas plan på att bli koldioxidneutrala 2050.

Bästa alternativet 

AB Volvo och Daimler har nu startat det samägda bolaget Cellcentric – som ska utveckla och producera bränsleceller – vilket anses vara det bästa gröna alternativet för långa och tunga transporter.

Enligt Daimler Trucks vd, Martin Daum, fungerar delägandet med AB Volvo bra och är ”lättare än att ha flera ägare”.

”Vi som aktieägare vill få maximalt tillbaka på investeringen. Jag kan se att bolaget blir en stor leverantör till hela branschen”, säger han till Di. 

Det ser ut som att fabriken kommer ligga i Tyskland och ha runt 1000 anställda när produktionen startar om fyra år.

ANNONS
ANNONS

Bygga ut vätgasstationer

Men det återstår ett stort frågetecken innan Cellcentric kan bli lönsamt.

För att de nya lastbilarna ska kunna rulla på våra vägar måste det finnas ett väl utbyggt nätverk av vätgasstationer. Kravet från fordonsindustrin och miljörörelsen är 300 vätgasstationer för tunga fordon i Europa 2025, och runt 1 000 stationer fem år senare.

Martin Daum beskriver infrastrukturen som ”ett klassiskt hönan och ägget- problem”

”Om det fanns en bra infrastruktur kunde vi lätt sälja 100 000 bränslecellslastbilar. Hade vi 100 000 lastbilar vore det lätt att få en infrastruktur på plats. Det måste starta parallellt. Och vätgasen måste ha skapats med grön energi”, säger han och klargör:

”Annars är dieseln bättre.”

Läs mer: Enorm efterfrågan på svensk el-lastbil

ANNONS
ANNONS