Dagens PS

Japans klädkung utmanar H&M

Tadashi Yanai
Fast Retailings vd Tadashi Yanai riktar in sig på Europa och den svenska klädmarknaden. (Foto: TT)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 18 apr. 2021Publicerad: 18 apr. 2021

Japanska klädbolaget Fast Retailing, som består av bland annat Uniqlo, tävlar med H&M om den europeiska klädmarknaden. ”Jag vill ha butiker i alla större euro­peiska städer”, säger vd:n och grundaren Tadashi Yanai.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Japans rikaste person står bakom Fast Retailing som består av åtta olika varumärken, där Uniqlo är mest känt för oss svenskar. Tadashi Yanai öppnar den tredje butiken på svensk mark nästa vecka.

Fokusera på innehåll

Samtidigt som hans kedja växer så stänger konkurrenterna Inditex och H&M butiker på löpande band. Men att vara störst är inte viktigast, menar Tadashi Yanai, utan istället är det innehållet han vill fokusera på.

“Jag vill hellre driva ett bra bolag än att bli störst. Det handlar om kvaliteten på de tjänster vi erbjuder och kompetensen hos personal vi anställer, och huruvida vi har en positiv påverkan på samhället eller inte”, säger han till Di. 

Viktig marknad

Vidare beskriver Tadashi Yanai den europeiska marknaden som den viktigaste, och det har att göra med mognad menar han. Då finns det även utrymme att arbeta med miljöfrågor.

“Det är en region där det råder fred och det finns stort utrymme för att utveckla nya idéer, så kulturellt är Europa långt framme”.

Läs mer: H&M-rival rusar på Tokoybörsen

ANNONS

 

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig
unionen liten logo

Vet du om att även du som egenföretagare kan försäkra bland annat din inkomst?

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS