Japanska klädbolaget Fast Retailing, som består av bland annat Uniqlo, tävlar med H&M om den europeiska klädmarknaden. ”Jag vill ha butiker i alla större euro­peiska städer”, säger vd:n och grundaren Tadashi Yanai.

annons
annons

Japans rikaste person står bakom Fast Retailing som består av åtta olika varumärken, där Uniqlo är mest känt för oss svenskar. Tadashi Yanai öppnar den tredje butiken på svensk mark nästa vecka.

Fokusera på innehåll

Samtidigt som hans kedja växer så stänger konkurrenterna Inditex och H&M butiker på löpande band. Men att vara störst är inte viktigast, menar Tadashi Yanai, utan istället är det innehållet han vill fokusera på.

”Jag vill hellre driva ett bra bolag än att bli störst. Det handlar om kvaliteten på de tjänster vi erbjuder och kompetensen hos personal vi anställer, och huruvida vi har en positiv påverkan på samhället eller inte”, säger han till Di. 

Viktig marknad

Vidare beskriver Tadashi Yanai den europeiska marknaden som den viktigaste, och det har att göra med mognad menar han. Då finns det även utrymme att arbeta med miljöfrågor.

”Det är en region där det råder fred och det finns stort utrymme för att utveckla nya idéer, så kulturellt är Europa långt framme”.

Läs mer: H&M-rival rusar på Tokoybörsen

ANNONS
ANNONS