Den totala försäljningen i Sverige av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 26,3 procent i maj från samma period året innan. Skoförsäljningen var samtidigt ned 45,3 procent under månaden.

Det framgår av en undersökning som Svensk Handel Stil genomfört.

”Coronakrisen har slagit hårt mot modehandeln och för tredje månaden i rad ser vi drastiska försäljningstapp. Även om e-handeln väger upp är läget fortsatt tufft. Hårdast drabbad är skohandeln som tappat hela 45 procent under maj. Detta betonar vikten av att regeringens omställningsstöd förlängs för att rädda företag och jobb i modehandeln”, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

ANNONS
ANNONS

Ackumulerat för årets första fem månader är försäljningen ned 17,3 procent för kläder medan skoförsäljningen tappat 35,4 procent.