Ingenjörsbolaget Cavotec har sålt in sitt system för automatisk förtöjning till hamnen i Kapellskär norr om Stockholm. Hamnen blir först i Sverige med systemet.

Cavotec, som är värt runt 2 miljarder kronor på Stockholmsbörsen, ägs till 36 procent av Bure.

Nu har Cavotec sålt in sitt automatiska förtöjningssystem Moormaster, till kommunala Stockholms Hamnars hamn vid Kapellskär i Norrtälje.

Första gången i Sverige

Det är första gången som bolaget har sålt in systemet, vars sugproppar med vakuumteknik förtöjer fartyg snabbare än matros- och tågvirkesbaserad teknik, till Sverige.

Moormaster finns redan på omkring 100 platser runt om i världen, och trots att systemet har funnits i 20 år, har det alltså inte installerats i någon svensk hamn förrän nu.

Enligt Nicklas Vedin, produktchef för Moormaster på Cavotec är svenskar konservativa i sammanhanget – vilket är anledningen till att systemet inte har funnits i Sverige.

ANNONS
ANNONS

”Vi har installerat många system för elektriska färjor i Norge, många i Danmark och det här blir det fjärde systemet i Finland”, säger han till Di.

Planen är att Finnlines-färjor som går mellan Kapellskär och finländska Nådendal ska förtöjas med Moormaster.

Sparar tid och pengar

Med Moormaster sparar hamnoperatörer och rederier tid och därmed pengar i personalkostnader – eftersom systemet skalar av några minuter i processen med att lägga till och lägga ut.

Den tiden kan rederierna sedan använda genom att köra långsammare över havet vilket i sin tur sänker koldioxidutsläppen.

Cavotecs vakuumteknik är patentskyddad och det ska än så länge bara finnas en konkurrent inom automatiska förtöjningssystem – brittiska Mampaey som har installerat ett system på en färjelinje i London.

Läs mer: Grön satsning på nedbrytbara båtar

ANNONS
ANNONS