Siri Vikman vill med sin nya startup Noms förändra klädindustrin. ”Med Noms adresserar vi både en planet, ett samhälle och en klädköpare som kräver förändring på alla plan”, säger Siri Vikman.

ANNONS

Siri Vikman står bakom klädmärket Aéryne – som gick i konkurs för två år sedan – sedan hon ställt om bolaget att producera kläder efter kundernas begäran istället för att massproducera.

Noms fortsätter på samma linje.

Digital plattform

Kunden beställer kläderna via en digital plattform som är en ”regionsanpassad förtillverkningsenhet” som är ett ställe där de olika delarna som krävs för att sätta samman plagget beskärs.

Sedan skickas delarna till en lokal skräddare i den region där kunden bor.

Därmed sätter Noms hållbarhet i fokus genom att skala bort saker som överproduktion, långa transporter och stora varulager.

“Idag får kunden anpassa sig till låg kvalitet och likriktat utbud med passformer skapade för den stora massan. Med Noms adresserar vi både en planet, ett samhälle och en klädköpare som kräver förändring på alla plan”, säger Siri Vikman till Breakit.

Hållbar ambition

Enligt henne blir den nya tjänsten likvärdig tidsmässigt med att köpa ett plagg online – och samtidigt skräddarsy kläderna hos den lokala skräddaren – vilket minskar klimatavtrycket.

“Hela teamet drivs av en ambition att skapa hållbar förändring genom teknologisk innovation, kombinerat med hantverksskicklighet. Förändring måste till omedelbart för att textilindustrin ska ha en chans att ställa om. Noms vill vara en ledande aktör i detta arbete.”

ANNONS
ANNONS

Klädindustrin är en av världens största utsläppare där det är svårt att mäta bolagens enskilda utsläpp genom hela värdekedjan – eftersom den är så fragmenterad, enligt Siri Vikman.

“Det är just därför som vi med Noms tar ett grepp om hela kedjan, från produktion till leverans. Vårt mål är att det ska vara tydligt och enkelt för kunden att se sin helhetspåverkan i realtid.”

Läs mer: Brasilianskt jättebolag ska göra träkläder åt H&M