Dagens PS

Svensken som skapade världens bästa jukebox

Seeburg jukebox
Han klev på båten till Amerika som Justus Sjöberg och klev av densamma som Justus P Seeburg. Här är historien om svensken som blev jukebox-kung på andra sidan Atlanten. (Foto: jukeboxhistory)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 12 jan. 2024Publicerad: 12 jan. 2024

Femton år gammal gick Justus P. Sjöberg ombord på båten till Amerika. Femtio år senare ägde han en av världens största jukebox-tillverkare.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det finns en magi bakom varje historia. I alla fall om de som lyckades.

De som lämnade fattigdom och elände i hemlandet, satsade allt och lyckades i det stora landet USA.

I Göteborg bodde Justus Sjöberg.

Hans familj hade det knapert. Pengarna räckte knappt till familjens överlevnad. Framtiden såg inte heller ljus ut.

Han såg fartygen som kom och gick i hamnen. Hade hört pratet om Amerika – landet där allt verkade möjligt. Där de med hjärna och driv kunde lyckas på ett helt annat sätt än här hemma.

Femton år gammal tog han beslutet.

Hans tid i Sverige var förbi. Det var i Amerika hans framtid låg.

Justus Sjöberg
En ung Justus Sjöberg har just landat i USA, bytt sitt efternamn till Seeburg och är redo att testa lyckan. (Foto: jukeboxhistory)

I september 1886 satte han sina fötter på amerikansk mark för första gången. Han hamnade så småningom i svensktäta Chicago där han fick jobb på Markette Piano Company.

ANNONS

För att bättre passa in i den nya kulturen fick den svenska Sjöberg stryka på foten för det tuffare och amerikaniserade Seeburg.

Från och med 1886 var det mesta från Sverige borta från den unge Justus person.

Duktig tekniker

Hans intresse och fallenhet för teknik och tekniska lösningar, kom snart i dagen.

Han blev en omtyckt medarbetare, och när han så småningom bytte arbetsplats till Cable Piano Company, var det som arbetsledare han anställdes.

jukebox
Företaget växte snabbt till att snart täcka ett halvt kvarter med sina fabriker. (Foto: jukeboxhistory)

Lönen sparade han för att i framtiden kunna starta ett eget bolag, och år 1907 var det dags för J. P. Seeburg Piano Co att se dagens ljus.

ANNONS

Senaste nytt

Självspelande musikmaskin

Produkten han hade utvecklat var en självspelande musikmaskin, en så kallad Orchestrion.

ANNONS

En sinnrik mackapär som med flera instrument i sig, kunde låta som en hel orkester.

Tillverkningen och försäljningen av musikmaskinerna blev ingen kassako, men företaget höll sig flytande fram till 1927, då Justus insåg att dessa maskiner inte hade framtiden för sig.

Något nytt var tvunget att skapas.

jukebox
Audiophonen var inte bara en musikmaskin utan också en vacker möbel som gick att ha hemma i salongen. (Foto: jukeboxhistory)

Det blev en ny musikmaskin, men denna gång en myntstyrd fonograf som fick namnet Audiopohone. Konstruktionsmässigt var det ett mellanting mellan handvevat positiv och en fonograf. En smart maskin, även om marknaden inte föll för den.

Olönsam efterföljare

Inte heller den utvecklade efterföljaren Selectophone fann sin plats. Tvärtom var den allt för tekniskt komplicerad och höll på att bli företagets fall.

Efterträdaren Selectophone, bar tydliga drag av Art Deco men var allt för komplicerad tekniskt och blev en dyr produkt för bolaget. (Foto: jukeboxhistory)

1934 var Justus 63 år gammal och klok nog att inse sina begränsningar som ledare för bolaget.

ANNONS

Han tog då in sin driftige son Noel Marshall Seeburg i bolaget – ett drag som visade sig vara genialt.

Klokt generationsskifte

Den unge Noel hade inte bara tekniskt förstånd, utan var också en skicklig försäljare och affärsman.

Han omorganiserade företaget, kastade ut olönsamma produkter och började istället titta mer åt den helautomatiska musikmaskin – även kallad Jukebox.

jukebox
Noel Marshall Seeburg tog sin fars idéer och omvandlade dem till lönsamma produkter. (Foto: jukeboxhistory)

Jukeboxen slog igenom i USA på 1930-talet och det var i den branschen som Noel Seeburg såg företagets framtid.

Marknaden dominerades av de stora bolagen Wurlitzer och Rock-Ola och Seeburgs bolag började nu konstruera en egen serie av maskiner.

Produktion av krigsmateriel

Det blev dock stopp i produktionen under andra världskriget, då bolaget istället fick ägna sig åt att delta i krigsproduktionen.

ANNONS

Så snart krigets rök lagt sig, satsade bolaget vidare efter förkrigsplaneringen.

Bolaget satte självklart tekniken i främsta rummet, men lade också ned mycket tid på designen. När de 1949 kunde presentera sin jukebox M100A var succén ett faktum.

Utrustad med nymodigheten Select-o-matic, tog Seeburg M100A världen med storm när den släpptes 1948. (Foto: jukeboxhistory)

Maskinen var fullmatad med den senaste tekniken som i Seeburgs fall hette “Select-o-matic”. Den kunde automatiskt hantera 50 skivor och dessutom spela båda sidorna på dem.

Blev världsledande

Seeburgs jukeboxar blev nu hetaste mode och affärerna gick som smort.

Select-o-matic-tekniken var så långt före konkurrenterna att Seeburg nu blev världsledande på jukebox och produktionen såldes över hela världen.

Fabriken gick på fullvarv under 1950- och 1960-talen och Seeburgs jukeboxar exporterades över hela världen. (Foto: jukeboxhistory)

1958 gick Justus P Seeberg ur tiden under ett besök i Stockholm. 87 år gammal lämnade han efter sig ett välmående bolag som gjort både honom och familjen till mycket välbeställda.

ANNONS

Marknaden dör

Bolaget drevs vidare av sonen Noel tills jukebox-marknaden totalt kollapsade. Innan företaget totalt dränerades av den svikande försäljningen, lades det ned i mitten av 1970-talet.

1965 invigdes en ny modern fabrik av Chicagos borgmästare Richard J. Daley. 10 år senare var fabriken insomnad. (Foto: jukeboxhistory)

Det blev till slut som den 15-årige Justus önskade när han stod på kajen i Göteborg och drömde.

Amerika blev lyckans land och en plats där han fick möjlighet att utveckla sig och sina idéer. En lyckad svensk-amerikansk företagshistoria hade kommit till sitt slut.

Läs mer:

Om Justus Sjöberg och hans maskiner här

Svensken bakom Greyhound-bussarna

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]