Dagens PS

Har du diesel i tanken?

Diesel
Såhär såg han ut på ålderns höst - Rudolf Diesel. Mannen som gav oss både en ny motor samt ett nytt bränsle. I år är det 110 år sedan han mystiskt dog. Här kommer hans historia. (Foto: WikiCommons)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 10 aug. 2023Publicerad: 10 aug. 2023

Diesel i all ära. Men vad är det egentligen? Varifrån kommer ordet och varför heter det just så? Vi har bläddrat i böckerna och reder ut begreppen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det har liksom alltid varit en kamp mellan diesel och bensin. Ända sedan dieselmotorn kom ut ur arbetsfordonens tunga garderob, och klev ned under personbilarnas motorhuvar, har de båda bränslena slagits.

Bensin eller diesel? Vilket är rätt?

Förr, alltså för typ 20 år sedan, handlade det mest om personliga val. Lite som sossarna eller moderaterna. Eller Saab eller Volvo.

Det var ett val du gjorde utifrån dina egna preferenser.

Idag är det annorlunda. Det val du idag gör, är en färskvara helt beroende av åt vilket håll politiken för dagen vill peka.

Idag är det svårare att välja mellan diesel och bensin när bränslepriserna och skatterna åker jojo efter det senaste politiska beslutet. Enklare var det förr… (Foto: TT)

Men, bortsett från detta val, vad är diesel egentligen? Och varför heter det som det gör?

Ska vi följa de svenska stavningsreglerna, borde diesel alltid stavas med stort D. Namnet, för det är precis vad det är, kommer från den tyske ingenjören Rudolf Diesel.

ANNONS

Född i Paris

Diesel föddes i Paris 1858 av tyska föräldrar i en tid som var mycket turbulent i mellan-europa. Vid utbrottet av Fransk-tyska kriget 1870, flyttades familjen Diesel till England för att undkomma krigets påverkan.

En ung Rudolf Diesel. Redan som 14-åring skrev han ett brev till sina föräldrar där han förklarade att han ville bli ingenjör. Och det blev han verkligen. Och hade dessutom blivit en mycket förmögen sådan om inte hans ekonomiska sinne var lika dåligt som hans ingenjörsmässiga tänkande var bra. (Foto: Waldhoff Watches))

Den unge Diesel visade sig dock ha ett mycket gott tekniskt huvud, varför han sattes i Industriskolan i Augsburg och sedan i Tekniska högskolan i München.

Vad som främst intresserade honom var den nya motor som talades om och som bedömdes skulle ersätta ångmaskinen. Motorn var uppfunnen av Gottleib Daimler och Wilhelm Maybach drevs av en blandning av luft och bensin.

Wilhelm Maybach konstruerade den första “moderna” explosionsmotorn tillsammans med Gottleib Daimler. Men motorn drevs på bensin, vilket var både dyrt och farligt att framställa. Måste finnas en bättre lösning tyckte Rudolf Diesel. (Foto: Ebay)

Rudolf Diesel såg stora utvecklingsmöjligheter med motorn. Främst ansåg han att det borde gå att förbättra kompressionsprocessen så att det skulle kunna gå att använda fler “enklare” bränslen än den dyra bensinen.

1893 kom han därför ut med en 96-sidig omfattande skrift där han berättar om hans teorier kring en utvecklad förbränningsmotor.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Skulle drivas med kol

Han presenterar också en färdig konstruktion på en 100 hk stark maskin som skulle kunna drivas på kol-pulver.

Hans grundläggande tes var att luften först skulle sugas in i cylindern och komprimeras. Först strax innan kolvens vändläge, skulle bränslet sprutas in och självantända av det höga trycket i cylindern.

Detta var en tid då den industriella revolutionen i högsta grad pågick. Diesels skrift fick stor uppmärksamhet och många vädrade morgonluft och såg stora ekonomiska vinster i Diesels koncept.

Patent-urkunden till Diesels nya motorsystem. Det som lade grunden till den motor som vi idag kallar Dieselmotor. (Foto: Arkiv)

De båda stora och tekniskt drivna företagen Krupp och Maschinenfabrik Augsburg (senare en del av lastbilstillverkaren MAN) köpte tillverkningsrätten och redan samma år stod de första försökmotorerna klara för start. Alltså världens första Dieselmotorer.

Sålde tillverkningsrätter

Efter några år av förbättringar hade Diesels motorer blivit så bra att de var klara för serieproduktion. Tillverkningsrätter till Diesels system såldes ut och i Sverige var det KA Wallenberg som först såg möjligheterna.

ANNONS
Världens första dieselmotor. Så såg den ut. Det kom att dröja länge innan ingenjörerna hade lyckats minska ned motorns storlek så den gick att få in under huven på en personbil. Men idag är en dieselmotor ett lika funktionellt alternativ som vilken bensinmotor som helst. (Foto: WikiCommons)

1897 köpte Wallenberg rättigheterna och startade AB Diesels Motorer för att tillverka maskinerna hemma i Sverige.

Bränslet hade dock byts ut under utvecklingen. Från det föreslagna kolpulvret till den petroleumbaserade motorbrännolja som sedemera fick namnet Diesel efter just Rudolf.

Rudolf Diesels gärning har under modern tid uppskattats allt mer. Han har bland annat förekommit på frimärken ett antal gånger i olika länder i Europa. (Foto: WikiCommons)

Tyvärr ändade Rudolf Diesels liv tragiskt. Han omkom under mystiska omständigheter i en drunkningsolycka när han var på väg över till England 1913. Hur det hela gick blev aldrig utrett och än idag är det osäkert om det var ett självmord eller om det var tyska marinen som låg bakom?

Så när du idag tankar diesel i din diesel-bil – så sänd en tanke till Rudolf Diesel. Det är tack vare hans uppfinnarglädje och drivkraft som du just kan göra det du gör.

Rudolf Diesels grundkonstruktion har sedan dess förädlats av många företag och uppfinnare till den precisionsmotor det är idag. En av de som utvecklade tekniken var den svenske uppfinnaren och ingenjören Jonas Hesselman som med sin semi-diesel förädlade konceptet. (Foto: Tekniska Museet)

Läs också:

ANNONS

Mer om några riktigt tidiga svensk-tillverkade Diesel-motorer här

Bensinpriset slår rekord i år

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
Egen rådgivning för egenföretagare

Egen rådgivning för egenföretagare. För dig som är egenföretagare ser vardagen och arbetslivet lite annorlunda ut jämfört med en anställd. Därför har Unionen Egenföretagare en speciell medlemslinje för egenföretagare.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS