Teslas vd Elon Musk är inte bara en talangfull och extremt rik serieentreprenör, han är också en mästare på grodor – det är en orgie i tabbar.

ANNONS

Tidskriften Forbes har sammanställt en lista över spektakulära eskapader som Teslas excentriske vd och grundare Elon Musk åstadkommit under senaste fem åren, det är en orgie av grodor.

Senaste i raden av magplask, där Musk är huvudpersonen, är SolarCity-affären – som Dagens PS berättat om.

Musk körde över alla i Tesla och slog till på solpanelsföretaget, som hans kusiner grundat, och som om inte det var nog skedde det samtidigt som Teslabossen både är största aktieägare och styrelseordförande i såväl Tesla som SolarCity.

Musk: ”Hatar att vara Teslas vd”

SolarCity-köpet kostade Tesla 2,6 miljarder dollar och aktieägarna i Tesla har drivit ärendet till domstol. I en rättsprocess som nu pågår riskerar Musk att åka på en miljardsmäll.

Under inledningen av domstolsförhandlingen överraskade förresten Elon Musk med att säga att han ”hatar att vara vd för Tesla”.

ANNONS
ANNONS

Det är inte så lätt att veta riktigt var man ska börja när det gäller Elon Musk och hans fadäser, med all respekt för att han alltså är en superentreprenör vilket gjort honom till en av världens rikaste personer med en förmögenhet på 161,6 miljarder dollar (i skrivande stund), enligt Forbes realtidslista över dollarmiljardärer.

Det placerar just nu Musk på andra plats på den globala rikemanslistan.

Nåväl, här är listan över den orgie i grodor som bär Elon Musks signum de senaste fem åren:

Priset på Tesla Model 3
Det här är en premiumbil som även vanligt folk skulle få råd med – men faktum är att bilen bara stigit i pris med åren, modellen kostar i dagsläget mer än 50 000 dollar efter skatter och andra tillägg, samtidigt som Teslas större bilmodeller S och X river ner priser på över 100 000 dollar med alla extrakostnader.

Teslas el-lastbil – vart tog den vägen?
2017 blåste Musk på stora trumman för fordonet men än i dag – i mitten av juli 2021 – har lastbilen somskulle gå extremt långt på bara en laddning inte fått något lanseringsdatum.
Chefen för Teslas lastbilsprogram lämnade förresten sin stol i juni, berättar Forbes.

Och vad hände med Roadster?
Den här bilmodellen, som också Musk skrävlade högljutt om 2017, har heller inte fått något lanseringsdatum än.Det tekniskt avancerade bilundret skulle i likhet med Tesla-lastbilen kunna färdas rekordlångt på bara en laddning och med ett pris på cirka 200 000 dollar på marknaden.

Teslas gigafabrik i Berlin
Den enorma batterifabriken i Tyskland har kantats av problem, fortfarande saknar delar av den godkännande från myndigheter, samtidigt som lokala aktivister rasat över gigafabriken, som dessutom hotas av böter relaterade till vatten- och avloppsfrågor.
Sammantaget har alla problem gjort att fabriken försenaste. Förhoppningsvis och i bästa fall kan den öppna på riktigt först nästa år.

ANNONS
ANNONS

Teslas självkörande bilar
Som bekant har Tesla varit föremål för en rad utredningar kring dödsolyckor med bolagets självkörande bilar, det har också grusat Teslas och Elon Musks planer på ta täten i det autonoma bilracet.

Robottaxi-bilar
Musk har tidigare talat sig varm för robottaxi-bilar i regi av Tesla, men verklighetsförankringen är det lite si och så med. ”Det har inte hänt än och det finns inget som tyder på att det kommer att hända”, skriver Forbes.

Musks ölburksstora litiumbatteri-cell
Det här elbilsbatteriet skulle både vara billigare och ha mer energi än nuvarande Tesla-batterier, men det är uppenbart att tillverkningen av mega-batteriet drar ut på tiden, trots att Elon Musk tidigare sagt att en pilotproduktion är i gång i ett labb i Silicon Valley.
Frågorna är alltså många hur det blir med Teslas ”nästa generation av battericeller”.

Pengar i sjön och löften om jobb grusade
SolarCity, som Musk köpt av släkten, har utlovat stora jobbsatsningar till staten New York, som spenderat 950 miljoner dollar på ett projekt i Buffalo.
Enligt Forbes låg 1 460 jobb i potten, men efter det har solpanelssatsningen kommit av sig rejält och håller inte utlovat tempo.
Panasonic, som var med på ett hörn, uppges ha övergett fabriken och samtidigt har Tesla press på sig att infria jobblöftet, annars hotar ett federalt bötesstraff på 41 miljoner dollar.