I snitt slösar företag bort 280 000 kronor per anställd och år på meningslösa möten och större företag skulle spara miljarder på att vara mer effektiva.

ANNONS

Det konstaterar Dr. Steven Rogelberg, professor i organisationsvetenskap vid University of North Carolina, som förra sommarens genomförde en undersökning på området.

I studien deltog 632 anställda från 20 olika branscher och resultaten av kostnaderna på tiden som personal tillbringar på ”meningslösa möten” är enligt den amerikanska tidskiften Fortune ”häpnadsväckande”.

I många fall uppgav de medverkande i studien att de ägnar 18 timmar i veckan åt möten och att minst sex timmar av mötestiden skulle kunna användas bättre och mer konstruktivt.

Många upprörda över alla meningslösa möten

Tiden som sitts av på ”onödiga möten” varje vecka motsvarar två arbetsdagar – ibland mer än så – och många anställda uppger att de ofta är ”irriterade” och ”frustrerade” över mötestvånget.

Sju av tio uppger att de gör flera andra saker samtidigt under pågående möte och nästan hälften, 45 procent, erkänner att de brukar stänga av ljud och videokamera under digitala möten för att få andra sysslor gjorda.

Mest frekvent fastlåsta i möten är inte oväntat chefer, enligt rapporten som även visar att möten utan mening eller mål står företagen dyrt.

I snitt förlorar företag, enligt undersökningen, 25 000 dollar (drygt 280 000 kronor) per anställd och år.

ANNONS
ANNONS

Stora företag med 5 000 anställda skulle spara 100 miljoner dollar, det vill säga en bra bit över 1,1 miljarder kronor, om året på att effektivisera möteskulturen, enligt studien, berättar Fortune.

Läs även: Offentliganställda totalsågar möten [Dagens PS]