Alibaba har åter släppt in H&M på sin e-handelsplattform Tmall efter kontroversen med Kina för 16 månader sedan.

ANNONS

Den svenska modejätten H&M kritiserade Kina för brott mot mänskliga rättigheter i Xinjiang och vägrade köpa bomull från regionen i västra Kina.

Det resulterade i bojkott i landet mot H&M och varumärket plockades bort från kinesiska Alibabas e-handelsplattform Tmall.

Nu, 16 månader efter kontroversen, är H&M tillbaka på Alibaba-sajten, berättar Reuters.

Vad som föranlett återöppnandet av det svenska klädföretaget på e-handelsplattformen är enligt nyhetsbyrån oklart.

H&M och Alibaba har inte kommenterat återöppnandet på e-handelsplattformen i Kina

Varken H&M eller Alibaba har kommenterat saken, framgår det.

Kina tillbakavisar alla anklagelser om övergrepp i Xinjiang.

Men enligt FN och andra människorättsorganisationer har uppskattningsvis över en miljon människor frihetsberövats i regionen de senaste åren, främst uigurer och andra muslimska minoriteter. De har spärrats in i stora läger, enligt rapporter.

ANNONS
ANNONS

Enligt Reuters hade H&M mer än 500 butiker i Kina i början av förra året, men i dag uppges antalet webblistade butiker ha sjunkit till 375.

I juni stängde H&M sin flaggskeppsbutik i Shanghai, skadad av konsumenternas motreaktion mot bomullskontroversen i Xinjiang samt på grund av nedstängningar i landets finansiella metropol.

Läs även: Kina: Lång väg tillbaka för H&M [Dagens PS]