Naturturism är en av de turistgrenar som växer snabbast just nu.

ANNONS

Detta märks inte minst genom att Sveaskog sedan något år tillbaka sponsrar en ny proffesur i ämnet vid institutionen för turismforskning vid Mittuniversitetet i Östersund. Här ska Peter Fredman studera konsumentbeteende, företagande och markfrågor.

Ett av de ställen som beskrivs som heta är Stensjön, några mil väster om Ånge, på gränsen mellan Västernorrland och Jämtland. Detta är en av de vildmarkshotell dit storföretagen just nu vallfärdar för att ha konferens, skriver DI. Lockar gör bland annat 1.700 hektar för högviltjakt, tio sjöar med ädelfisk, billig stughyra och tystnaden från skogen.

”För oss är det ett enormt misslyckande om vi skulle börja erbjuda femkamp med yxkastning. Det handlar inte om det. Vi utgår från att det är tillräckligt intressant för besökarna att stoppa in ett vedträ i kamin”, säger Lars Hjeltman, som driver Stensjöns Turism som en ekonomisk förening tillsammans med Anette Perman och Alf Nyström, till tidningen.

Stensjöns Turism är ett av 80 bolag som arrenderar mark av Sveaskog för att bedriva naturturism. Koncernens dotterbolag Upplevelser har 30 anställda och omsätter 100 miljoner kronor. Antalet arrenderande företag växer med 30-talet per år.

Lars Hjeltman, före detta turistkonsult, konstaterar att det är enkelheten och stillheten som lockar stressade storstadsbor. Den som tror sig kunna hålla kontakten med omvärlden med hjälp av mobiltelefon får lov att tänka om. I Stensjsön är det vildmarken som talar. En konferensgrupp från Sveriges Radio uppges ha tvingats att stanna bussen för att släppa förbi en björn.

”Några springer runt och viftar med mobilen och söker täckning, men de slutar efter ett tag”, säger Alf Nyström till DI.

ANNONS
ANNONS