Dagens PS

Efter sms-fadäsen: Telenor anmäler sig själva

Telenor
En tekniskt fel hos Telenor i januari månad ledde till att 200 000 sms spreds till fel mottagare. (Foto: Pixabay)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 13 feb. 2023Publicerad: 13 feb. 2023

Att skicka ett sms till fel person är inte optimalt. Något som telekombolaget Telenor vet allt om efter att närmare 200 000 sms av misstag skickats ut till fel mottagare tidigare i år. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det var den 20 januari i år som ett tekniskt fel i en nod ställde till det ordentligt för telekomjätten Telenor. Nu anmäler företaget sig själva till Post- och telestyrelsen, PTS, rapporterar bland andra Aftonbladet. 

200 000 sms på villovägar

Exakt vilka sms som nått fel mottagare går enligt Telenor inte att se, men klart är att omkring fem procent av alla sms vid det aktuella datumet skickades till fel personer.

Det motsvarar omkring 200 000 sms som alltså kommit på villovägar.

Under måndagen gick Telenor ut och beklagade det inträffade. Där uppmanades kunder som skickat sms den 20 januari att stämma av sin sms-historik för att på så vis se om de drabbats.

Utöver det uppenbara problemet med att flera sms gått till fel mottagare finns det även en risk att sms kan ha fördröjts, skriver Aftonbladet.

Vill du läsa mer om företag? Så här enkelt skaffar du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs även: Chattbot skämde ut sig – Google tappar 1000 miljarder

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS