Dyster framtidstro bland svenska handlare

Uppdaterad: 17 sep. 2020Publicerad: 17 sep. 2020
Mer stödåtgärder behövs för att handeln ska komma tillbaka i matchen efter pandemin, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel. (Foto: TT)
Mer stödåtgärder behövs för att handeln ska komma tillbaka i matchen efter pandemin, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel. (Foto: TT)

Framtidsindikatorn minskade något både för butikerna och e-handeln i september, jämfört med månaden innan. Det gör även sällanköpsvaruhandeln medan dagligvaruhandeln noterar en marginell ökning.

ANNONS
ANNONS

Det skriver Svensk Handel i den senaste handelsbarometern.

“Det har varit ett tufft halvår för handeln och det är många förlorade försäljningsdagar som handlare nu ska försöka ta igen. Många kämpar för att hålla huvudet över vattenytan och det kommer att krävas fortsatta stödåtgärder. Krisen är ännu inte över för handeln”, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Handelsbarometern för september visar att Framtidsindikatorn för butikshandeln, som sammanfattar handlarnas framtidstro, sjunker med 0,2 enheter till 85,5. Det är en rejäl återhämtning från i april men fortfarande långt upp till den neutrala nivån på 100.

E-handlarna har fortsatt en stark tro på den framtida försäljningen, men indikatorn dras ned något av svalare förväntningar på den framtida lönsamheten. Framtidsindikatorn sjunker 0,4 enheter till 114,9.

FramtidsindikatornSepAugJuliJuniMajApril
Butikshandel85,585,781,279,670,464,2
Dagligvaruhandel87,687,582,485,173,773,9
E-handel114,9115,4115,2115,799,6101,3
Sällanköpshandel83,383,979,974,367,354,4
Källa: Svensk Handel
ANNONS
ANNONS
Dagens PS
Dagens PS

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

Dagens PS
Dagens PS

Nyheter producerade i samarbete med Finwire