Flygbranschen och drabbade resenärer får vänta på besked om kompensation på grund av vulkankrisen. Måndagens ministerrådsmöte handlade enbart om flygrestriktioner.

ANNONS

”Det spanska ordförandeskapet aviserade dock att länderna med kort varsel kan bli kallade till ett nytt ministerrådsmöte med anledning av flygbranschens situation”, sade infrastrukturminister Åsa Torstensson till TT efter ministrarnas möte via videolänk.

Först då väcks dels frågan om extra statsstöd och kompensation till flygbolagen, dels frågan om passagerarnas rättigheter i det här extremläget.

Samtidigt som många europeiska flygbolag blöder på grund av flygstoppen är europeiska regeringar skeptiska eller negativa till statliga hjälp.

”Vi vill undvika statsstöd, vi vill hålla emot”, sade näringsminister Maud Olofsson till Västerbottens-Kuriren när hon tog det första planet från Umeå till Stockholm på måndagen.

”Risken när stater går in med eget statsstöd är att det blir en osund konkurrens. Det blir svårt för små stater som Sverige”, sade Maud Olofsson, som anser att frågan ska avgöras på EU-nivå.

ANNONS
ANNONS

Tysklands regering kommer i alla fall inte att erbjuda någon finansiell hjälp till tyska flygbolag, enligt transportminister Peter Ramsauer.

Till skillnad från den tyska regeringen vill Storbritanniens premiärminister Gordon Brown hjälpa flygbolagen ekonomiskt. Även strandade passagerare bör kompenseras tycker han och hoppas på att EU ska göra den Europeiska solidaritetsfonden liksom andra EU-fonder tillgängliga för att hjälpa ”inte bara flygbolagen utan också dem som blivit strandsatta”. Solidaritetsfonden användes för några år sedan för att hjälpa Sverige efter stormen Gudrun 2005.

Det är givet att en diskussion om situationen för flyget och eventuell hjälp till flygindustrin diskuteras på EU-nivå, enligt den svenska regeringen. Inte minst eftersom det är EU-regler som styr vilken ersättning och hjälp flygbolagen måste erbjuda strandsatta passagerare. Reglerna för statligt stöd till flygbolag är också hårt reglerade i EU:s lagstiftning.

Enligt Jan Bergling, förbundsdirektör på Svenska Flygföretagens Riksförbund (SFR) kostar flygstoppet de svenska flygbolagen drygt 100 miljoner kronor per dag. Det har han också framfört vid ett möte på näringsdepartementet.

SAS har ställt in huvuddelen av sina flygningar sedan i torsdags eftermiddag. Även under måndagen var en stor del av flygningarna inställda. Bolaget uppskattar att bolagets resultat påverkas negativt med 50–90 miljoner kronor per dag.

ANNONS
ANNONS

”Det här är som bankkrisen för flygbolagen. Nu krävs att EU och medlemsstaterna tar samma ledande roll och visar samma handlingskraft som under bankkrisen. Det behövs ett åtgärdspaket för flygbolagen”, säger SAS vd och koncernchef Mats Jansson till Dagens Industri.

Sture Stölen, chef för investerarrelationer på SAS hävdar ändå att bolaget är väl rustat att klara flygstoppet även om det skulle dra ut på tiden.

– Vi har nyligen ordnat med ny finansiering på 3,2 miljarder kronor och emissionen på 5 miljarder kronor är i hamn, säger Sture Stölen.