Dagens PS

Därför är svenska företags webbplatser bättre än genomsnittet

Webbplatser
Svenska företag kan stoltsera med högt rankade webbplatser. (Foto: TT)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 08 nov. 2023Publicerad: 08 nov. 2023

Svenska företags webbplatser är överlag bra – men har flera brister som behöver åtgärdas, visar en ny rankning.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

125 börsnoterade svenska företag har rankats och deras webbplatser bedömts av Comprend, detta utifrån kapitalmarknadens och jobbsökandes krav.

Företagen på den svenska listan får i genomsnitt 49,1 av 100 poäng, strax högre än europeiska snittpoängen på 47 poäng. Finland kan stoltsera med högst resultat – hela 59,5 poäng.

Bra på att bygga förtroende

Öppenhet och transparens inom områden som bolagsstyrning och presentation av företagen står ut. Svenska företag är enligt Comprend särskilt duktiga på att presentera sina verksamheter med tydligt beskrivna syften och mål – vilket i sin tur kan bygga förtroende hos investerare, kunder och leverantörer.

Svenska bolag är också bra på att presentera hållbarhetsstrategier och förklara deras roll i den övergripande företagsstrategin. Men endast 28 procent är bra på att kommunicera ut hur man uppfyller sina hållbarhetsmål.

ANNONS

Senaste nytt

Finns förbättringar att göra

Andra områden som behöver förbättras rör bland annat investerarkommunikationen – information om riskhantering, finansiella mål och strategi – som ses som den största utmaningen för många av bolagen. Här uppfyller endast 35 procent av företagen kriterierna.

För investerares, analytikers och allmänhetens skull behöver företagen enligt Comprend bli bättre på att presentera sammanfattningar av information från rapporter och presentationer direkt på sina webbplatser.

ANNONS

Större tillgänglighet av sådan information skulle främja transparens och ökar förtroendet för företaget, menar Comprend.

Brister i mångfald

När det gäller press och media samt karriärinformation ligger svenska företag fortsatt under det europeiska genomsnittet.

Bolagen uppfyller i snitt 42 procent av kriterierna, jämfört med 51 procent för alla bolag på Europe 500-listan.

Särskilt efter ligger man i att presentera information om mångfaldsarbetet i webbplatsens karriärsektion – endast 58 procent gör så.

83 procent av respondenterna i Comprends karriärenkät tycker att sådan information är viktig för att arbetsplatser ska kännas attraktiva.

Läs mer: Hund på jobbet – hetare än någonsin

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS