Dagens PS

Kändisar gör reklam för krypto – fansen tar all risk

Kändisar krypto
Matt Damon är en av alla kändisar som gör reklam för krypto. (Foto: Youtube)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 06 dec. 2022Publicerad: 10 jan. 2022

Mängder av kändisar gör reklam för kryptovalutor och olika företag inom krypto. Men det är fansen som tar all risk, skriver magasinet Quartz.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Hollywood-skådisen Matt Damon, NFL-quarterbacken Tom Brady, TikTok-stjärnan Charli D’Amelio och influencern Kim Kardashian är bara några av de kända namn som synts i reklam för kryptovalutor och kryptoföretag den senaste tiden.

Kryptoreklam finns nu överallt.– Facebook tog nyligen bort sitt förbud. Crypto.com och FTX kommer att göra reklam under Superbowl i år, och kryptobolag sponsrar bland annat Formel 1 och satte nyligen namn på en av USA:s största arenor, vilket Dagens PS rapporterat om.

Matt Damon: Var “modiga”

Matt Damon är en av kändisarna som gör reklam för krypto, han uppmanar folk att vara “modiga” i sin reklam för Crypto.com – något som magasinet Quartz gör en poäng av när de berättar om att det sannerligen krävs mod för att investera i en så riskfylld tillgång.

De volatila kryptovalutorna har svängt rejält de senaste åren, men i det stora hela har det varit en väldigt framgångsrik investering för de som vågat vara “modiga”. 1000 kronor investerade i bitcoin i mars 2020 är värda 5000 kronor idag – långt mer än vad man hade fått om man satsat pengarna på börsen.

Men – historisk avkastning är inte en garanti för framtida avkastning, och det finns risker kring kryptovalutor som vida överstiger riskerna hos andra tillgångar som aktier.

“Krypto har större risker än något på aktiemarknaden. Risken kommer från brist på information, desinformation och spekulation”, säger Eshwar Venugopal, finansprofessor på University of Central Florida till Quartz.

Kändisar driver på hype om krypto

ANNONS

Enligt en ny studie från Yale University drivs kryptopriserna framför allt av två faktorer: Momentum i handeln och uppmärksamhet från investerare. Priset på kryptovalutorna i studien – bitcoin, ether och ripple – var okorrelerade med rörelser i traditionella tillgångsklasser som aktier, valutor och råvaror.

Alltså priset drivs av hype, som alltså kändisar får betalt för att hjälpa till att driva på. Kryptovalutor kan mycket väl visa sig vara en värdefull investering, men kom ihåg att Matt Damon, Kim Kardashian och andra kändisar arbetar riskfritt och får betalt oavsett om priset på krypto går upp eller ner – men det får inte du.

Läs även: Bitcoins fall fortsätter – lägsta nivån sedan september

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS