Var tredje anställd i offentlig sektor anser att möten är meningslösa.

Mötena är många gånger dåligt förberedda, tråkiga, energikrävande och slösar bort tiden, är betyget.

”Att sitta en timme tillsammans i ett konferensrum utan syfte och mål är en väldigt dyr fikapaus”, säger Fredrik Bauer från företaget Mötesutveckling, som gjort studien, i en artikel på Dagens Samhälle.

ANNONS
ANNONS

Undersökningen bygger på en enkät som omfattar drygt 500 heltidsanställda varav hälften uppges arbeta i offentlig sektor och den andra hälften i privat sektor.

Patrik Hall, professor i statsvetenskap vid Malmö universitet och som forskar kring byråkrati i offentlig förvaltning, säger till tidningen att möten ofta har oförtjänt dåligt rykte.

”Möten kan bidra till att hålla ihop en stor organisation, till exempel en kommun med flera tusen anställda. Och chefer deltar i många möten för att representera organisationen och för att markera att mötet är viktigt”, säger han bland annat.