Stockholms stad kommer att återvinna schaktmassor från det nya tunnelbanebygget, skriver staden i ett pressmeddelande. Tanken är att använda materialet i nya gator och torg som byggs.

ANNONS

I fredags avgick första pråmen med bergmaterial från bygget av en nya tunnelbana i Stockholm. Den åker en kort bit – till Norra Djurgårdsstaden.

Där ska stadsutvecklingsprojektet Norra Djurgårdsstaden använda materialet som utfyllnad när nya gator, torg och kvarter byggs.

Det är ett långsiktigt samarbete mellan Stockholms stad och Region Stockholms förvaltning som ligger bakom projektet.  Man ska återvinna materialet som utfyllnad när nya gator, torg och kvarter byggs, enligt Stockholms stad.

En sjötransport motsvarar cirka 100 lastbilstransporter. Sammanlagt ska 600 000 ton bergmaterial tas omhand under tre år. På så sätt undviker man att köra 50 000 tunga lastbilstransporter genom staden.

Pråmens resa från Blasieholmen till Loudden ligger på 8,5 kilometer. I fortsättningen kör den flera laster per vecka i flera år, om allt går enligt plan.

Återvinna schaktmassa ger miljövinst

”Det här samarbetet bidrar till att minska både klimatpåverkan och att återvinna material lokalt i Stockholm”, säger Fredrik Bergman genomförandechef Norra Djurgårdsstaden.

Han menar att bergmaterialet är mycket användbart för den här sortens stadsbyggnad.

ANNONS
ANNONS

”Det känns jättebra att vi börjar nu, vi har ju jobbat i flera år för att kunna få till en lösning här på Blasieholmen, där massorna från tunnelbanebygget fraktas bort med båt istället för lastbil, säger Andreas Burghauser”, projektchef för tunnelbanan till Södermalm.

Läs också:

Grodor kan stoppa Northvolt och Volvo [Dagens PS]
Scania: Miljard till testbana för självkörande bilar [Dagens PS]