Flygbolagets usla hantering av inställda flyg under pandemin får nu rättliga konsekvenser.

Sveriges Radio rapporterar om att Konsumentombudsmannen beslutat om rättsliga åtgärder mot SAS på grund av långbänken med återbetalningar av inställda flyg.

Sedan mars har Konsumentverket mottagit över 1 600 anmälningar mot SAS och konkurrenten Norwegian.

Hög tid för payback

”Det är väl kanske dags att man betalar ut det här nu då till alla människor som väntar. Jag är jättearg”, säger en drabbad resenär till SR som uppger att utsatta passagerare även vänt sig till banken och Kronofogden för att om möjligt få tillbaka sina pengar för inställda resor.

I en del fall har det även skett stämningar mot flygbolagen, som enligt reglerna har sju dagar på sig att återbetala en inställd resa.

Det oacceptabla dröjsmålet på bland annat SAS kan nu stå flygbolaget dyrt.

ANNONS
ANNONS

Två förelägganden mot SAS

”Vi har beslutat att utfärda två förelägganden. Och i det här fallet är då föreläggandena förenade med ett vite på en miljon kronor”, säger Konsumentombudsmannens jurist Gunnar Wikström till SR.

SAS uppges ha fram till årsskiftet på sig att återbetala drabbade resenärer. Om inte det sker kan straffet bli miljonviten.

”Alla de kunder som har återbetalningskrav kommer få sina pengar, tyvärr mäktar vi helt enkelt inte med att möta det här sjudagars-kravet för närvarande”, säger SAS presschef Freja Annamatz som ”beklagar” situationen som uppstått.

Läs även: Smittan ökar och SAS skär ner på rutter – igen [DagensPS.se] »