Matsmart har köpt upp torrvarorna som stora livsmedelskedjor bojkottar efter kändisens bordellbesök – nu säljs produkterna till halva priset.

Paolo Robertos olycka blev Matsmarts lycka. När alla stora matvarubutiker stoppade allt samarbete med ex-boxaren och tv-kändisen Paolo Roberto efter hans sexköp på en bordell på Östermalm, som slutade med att han åkte fast och erkände sitt brott, och i efterdyningarna även riskerar åtal för oaktsam våldtäkt, slog Matsmart till på torrvarorona som bär varumärket ”Paolos”.

Bjässar som Coop och Ica vill inte längre befatta sig med varumärket, som rensats bort ner från hyllorna. Men Matsmart ser ingen anledning till att maten ska hamna i sopcontaniern.

”En given affär”

”För oss var det här en given affär att göra. Det handlar om jättebra produkter som förtjänar att ätas, inte slängas”, säger Matsmarts marknadschef Sofia Syrén i ett pressmeddelande.

ANNONS
ANNONS

Matsmart säljer nu ”Paolos” italienska pasta, krossade tomater, olivolja och tomatpuré till 50 procents rabatt, halva priset alltså, och det är med andra ord win win både för Matsmart och kunderna, som gör ett klipp.

Matsmart skänker 350 000 kronor av intäkterna som matvarorna ger till välgörenhetsorganisationen Child10.

”Affären ger oss möjligheten att stödja en organisation som jobbar för att sexuell exploatering och människohandel ska upphöra. Det känns angeläget och mycket bra”, säger Sofia Syrén, som hoppas att deras köp av ”Paolos” både bidrar till att minska matsvinnet och ökar tempot på arbetet mot att stoppa trafficking.

”Få organisationer har idag resurser till att kunna identifiera och stötta de flickor som nu utnyttjas för fruktansvärda övergrepp i Europa. Det krävs stora gemensamma satsningar, där civilsamhälle, offentliga aktörer och näringsliv arbetar tillsammans, för att motverka människohandel för sexuell exploatering. Vi är så glada över att Matsmart så modigt vill vara en del i detta”, säger Jacob Flärdh, generalsekreterare Child10.