Flygbolaget vägrar ersätta hundratusentals passagerare efter pilotstrejken i Skandinavien. ”Det är helt oacceptabelt”.

Omkring 370.000 resenärer påverkades enligt uppgift av pilotstrejken på SAS i våras och anmälningarna har enligt SVT Nyheter strömmat in till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, som i sin tur inte hinner hantera alla ärenden före semestern vilket gör att drabbade passagerarna får vänta i månader på beslut.

Oavsett fördröjningen på ARN vägrar SAS att följa ARN:s beslut och betala ut den schablonersättning som passagerarna har rätt till enligt EU-förordningen om ett flyg är kraftigt försenat eller inställt.

Det rör sig om en ersättning på mellan 2.500 och 6.000 kronor per resa, framgår det.

SAS slår enligt SVT tillbaka och menar att pilotstrejken låg utanför flygbolagets kontroll. Därför ignorerar man ARN:s beslut och i en intervju med DN säger SAS vd Rickard Gustafson redan innan ARN:s beslut är fattat att flygbolaget inte tänker följa rekommendationen och ersätta passagerarna.

ANNONS
ANNONS

Marcus Isgren, chef på ARN, konstaterar att det är ”extremt ovanligt” att ett företag struntar i att följa deras beslut. Han säger också att han är förvånad över SAS agerande och att det är ”anmärkningsvärt”.

Även civilminister Ardalan Shekarabi (S) är upprörd och förvånad, uppger SVT.

”Det är inte acceptabelt. Det är inte så ett seriöst bolag ska förhålla sig till lagstiftningen och till konsumenters rättigheter”, slår ministern fast.

Ardalan Shekarabi tycker att SAS beter sig ”provocerande” och han uppmanar flygbolaget att ”göra rätt” i de många ärenden där passagerare hamnat i kläm på grund av den omfattande pilotstrejken.