I samband med kvartalsrapporten undvek H&M:s vd Helena Helmersson frågor gällande Kina. Istället vill bolaget återfå förtroendet för sin viktiga affärspartner.

ANNONS

Helena Helmersson vill inte uttala sig vidare om konflikten med Kina.

”Jag vill hänvisa till det uttalande som vi gjorde tidi­gare i dag, det är allt jag kom­mer att kunna säga om det här. Jag hoppas på förståelse för det”, säger hon till Di.

Återvinna förtroendet

På bolagets sajt står det även att H&M  ”är måna om att åter­vinna tilliten och förtroendet hos våra kunder, kollegor och affärspartner i Kina”.

Men det verkade inte imponera från kinesiskt håll, som via mikrobloggen Weibo kallade meddelandet för ”en andra klas­sens pr-­artikel full av tomma ord som saknar uppriktig­het”, enligt Reuters.

Pandemin drabbat hårt

Konflikten med Kina pågår samtidigt som pandemin redan slår hårt mot H&M.

För närvarande är omkring 1500 av 5 000 butiker stängda. Men trots det syns en strimma av ljus i tunneln –under mars steg försäljningen rejält.

På marknader som har hållit öppna är försäljningen bättre än 2019, som blir det relevanta året att jämföra med framöver.

”Det ger oss signalen att när vi kan välkomna kun­der tillbaka till våra fysiska butiker så vill man även fort­sätta att handla digitalt. Det är därför vi tror att vi kan göra en bra återhämtning fram­över, när vi förhoppningsvis går mot lyfta restriktioner”, säger Helena Helmersson.

Läs mer: Kinapressade H&M:s förlust lägre än väntat

ANNONS
ANNONS