Teslas elektriska handtag kan vara en dödsfälla. Det visar en ny granskning av bilolyckor i USA.
Teslas dörrar går inte att öppna – 15 personer har dött


Minst 15 personer i USA har omkommit i trafikolyckor där dörrarna på Teslabilar inte kunnat öppnas efter kollisioner som lett till brand.
Det visar en omfattande genomgång av Bloomberg, som för första gången försökt kartlägga hur ofta elektriska dörrhandtag kan ha bidragit till dödliga utgångar.
Det saknas officiell statistik från amerikanska myndigheter över hur många människor som blivit instängda i elbilar på grund av dörrfel.
Tycks växa i omfattning
Bloomberg har därför gjort en egen analys baserad på polisrapporter, obduktionsutlåtanden, räddningstjänstens dokument, domstolshandlingar samt ljud- och bildmaterial från olycksplatser.
Genomgången omfattar ett tiotal olyckor under det senaste decenniet, där det funnits dokumentation som tyder på att personer överlevt den initiala krocken men inte kunnat ta sig ut ur fordonet.
Mer än hälften av dödsfallen i materialet har inträffat sedan slutet av 2024, vilket pekar på en växande problematik.
Senaste nytt
Väcker frågor om elektriska handtag
Antalet fall är litet i relation till det totala antalet dödsolyckor med elbilar, men utvecklingen väcker frågor om säkerheten kring elektriska dörrhandtag, särskilt vid bränder och strömavbrott efter kollisioner.
Tesla har varit en pionjär när det gäller infällda och elstyrda dörrhandtag, en design som senare spridits till stora delar av bilindustrin.
Samtidigt står Tesla för en oproportionerligt stor andel av klagomålen till myndigheter om dörrar som inte fungerar efter olyckor.
Har inlett en utredning
Problemen har inte varit begränsade till passagerare, utan har även försvårat räddningsinsatser när första insatspersonal haft svårt att ta sig in i fordonen.
Frågan har nu fångat tillsynsmyndigheternas uppmärksamhet.
Den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA har inlett en utredning om huruvida dörrproblemen kan utgöra en säkerhetsdefekt i vissa Tesla-modeller, skriver sajten Car and Driver.
Myndigheter överväger ändringar
Även myndigheter i Europa och Kina överväger regeländringar kring elektriska dörrsystem.
Tesla har uppgett att bilarna är utrustade med manuella nödöppningar och att säkerheten uppfyller gällande regelverk.
Samtidigt har bolaget signalerat att förändringar är på gång, bland annat lösningar som automatiskt låser upp dörrarna vid allvarliga kollisioner eller när batterispänningen faller.
Nyligen lanserade företaget också en ny säkerhetssida där sådana funktioner lyfts fram, även om det är oklart vilka modeller och årsmodeller som omfattas.
Läs mer: Kineser kör ut mat – får inga jobb i statens satsningar. Realtid

Johannes Stenlund är en journalist som bevakar ekonomi, näringsliv och politik för Dagens PS. Särskilt intresserad av internationell handel, råvaror, utvecklingsfrågor och politisk ekonomi. Har tidigare skrivit om utrikespolitik och ekonomi för flera svenska tidningar. Trivs både med att förklara det stora sammanhanget och att bevaka den lilla händelsen på plats. Kontakta Johannes Stenlund här.

Johannes Stenlund är en journalist som bevakar ekonomi, näringsliv och politik för Dagens PS. Särskilt intresserad av internationell handel, råvaror, utvecklingsfrågor och politisk ekonomi. Har tidigare skrivit om utrikespolitik och ekonomi för flera svenska tidningar. Trivs både med att förklara det stora sammanhanget och att bevaka den lilla händelsen på plats. Kontakta Johannes Stenlund här.










