Den viktigaste mineralen i elbilar är litium. Den går heller inte att ersätta. Nu visar svenska forskare EU:s väg ur beroendet av Kina.
Svenska forskare: Så kan EU frigöra sig från Kina


Mest läst i kategorin
Den viktigaste mineralen i elbilsbatterier är litium och den marknaden domineras totalt av Kina. Det kan få oerhörda konsekvenser på sikt.
Biltillverkningen i Europa, som i dag står för sex procent av EU:s BNP, kan gå förlorad helt om EU inte löser situationen kring tillverkning av elbilar och batterier.
I dag är 20 procent av de nytillverkade bilarna i Europa elbilar, men EU har som mål att bensin- och dieseldrivna fordon ska var utfasade om tio år, 2035.
I dagens elbilsbatterier, liksom i hemelektronik som telefoner, elverktyg och klockor, är litium den viktigaste metallen. Medan andra metaller som kobolt och nickel går att ersätta finns inget alternativ till litium.
Därför sitter i dag Kina inte bara med trumf på hand utan i stort sett med hela kortleken.
Litium rasar i pris: Billiga batterier tar över världen. Dagens PS

”Behöver ta efter Kina”
”Den kinesiska staten har i många år gått in med strategisk stödfinansiering till kinesiska företag inom grön teknik. EU, som har som mål att stärka egen produktion, kan behöva göra liknande för att komma i kapp. För enskilda länder är investeringskostnaden och risken för stor”, menar André Månberger, forskare och expert på kritiska metaller vid LTH i Lund.
Risken med Kinas dominans är inte bara att Europa tappar inhemsk fordonsindustri och därmed välfärd, utan också att vi kan bli måltavla för utpressning i händelse av globala konflikter”, konstaterar André Månberger.
Samtidigt finns det lösningar, säger han. Tillsammans med sin tidigare gästdoktorand Qifan Xia har André Månberger kartlagt handelsberoenden av den åtråvärda mineralen.
I en ny studie som publiceras i Cell Reports Sustainability har han och Qifan sammanställt vilka fyndigheter som identifierats och som har potential att utvinnas.
För Europas del finns fyndigheterna i huvudsak i Spanien, Portugal, Tyskland, Frankrike, Serbien och Finland.
Trots prisras – grönt ljus för riskfyllt litiumprojekt värt miljarder. Dagens PS
Kan halvera importen av litium
Månbergs slutsats är att om dessa togs i bruk skulle EU kunna mer än halvera sitt framtida importberoende.
Forskarna har jämfört EU:s behov av litium på 2030-talet med hur mycket som gruvorna kan producera vid samma tidpunkt. Omräknat i vikt handlar det om 325 000 ton litiumkarbonat runt 2030.
Samtidigt är vägen till storskalig utvinning kantad av målkonflikter, noterar forskarna.
Det handlar om investeringskostnader, motstånd från närboende, risken för läckage av kemikalier till grundvattnet, åverkan på naturen samt ansvarsfrågor av olika slag.
”Finns lovande tekniker”
”Det finns lovande tekniker som testas i Tyskland där utvinning av litium görs geotermiskt. När varmt vatten pumpas upp för användning av bergvärme kommer litium från urberget med ”på köpet”. Detta kan filtreras bort med nya membrantekniker och användas”, berättar André Månberger.
Månberger hoppas nu att hans studie ska visa på den betydande potential som utvinning inom Europa har.
”Den betydande potentialen inom Europa kan innebära att alla fyndigheter inte behöver utvecklas och förhoppningsvis kan denna kunskap bidra till en diskussion om hur olika målsättningar kan prioriteras”, avslutar han.
Slaget om mineralerna: Så upprepar sig 70-talskrisen med metaller. Dagens PS
USA:s oljejättar kan skapa boom för litium. Realtid

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.