Dagens PS

Dålig service när amerikanska bolag nyanställer

flygbolag
Allt fler tjänster i USA har tillsatts med personal som inte har den erfarenhet som krävs . (Foto: Unsplash)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 02 sep. 2022Publicerad: 02 aug. 2022

Det är dålig service som gäller när amerikanska bolag nyanställer. Nu visar det sig att arbetsgivarna har fått orutinerad personal.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Många blev av med jobbet under pandemin men i USA har ekonomin åter lyckats hämta hem de 22 miljoner jobb som förlorades tidigt i pandemin, skriver Wall Street Journal.

Dålig service till kunderna

Det betyder dock inte att allt är som tidigare eftersom många nyanställda är orutinerade och därmed erbjuder dålig service till kunderna. På pappret har företagen alltså lyckats fylla alla tomma tjänster, och mer därtill, men i verkligheten har de ofta tillsatt personer på tjänster där personen i fråga inte passar in.

“Vi har förlorat en hel generation av kunskap i pandemin”, Henk Hartong som äger Hometown Food och har samtidigt utökat utbildningen i sina fabriker, som tillverkar kakor och andra livsmedel.

Stort problem inom flygindustrin

Inom flygindustrin är problemet ännu större. Trots att flygbolagen anställt tiotusentals nya arbetare under det senaste ett och ett halvt åren så klagar flygbolagschefer att de inte har den personal de behöver, vilket stör servicen och försenar planerna på att hänga med i den ökade efterfrågan inom industrin.

JetBlue Airways vill till exempel få sina anställda med högre tjänsteår att hjälpa till att utbilda nyanställda.

“Vi gör saker som är fokuserade på att överbrygga den erfarenhetsklyftan”, uppger Joanna Geraghty, chief operating officer på JetBlue Airways.

ANNONS

Många tvekar att investera

Samtidigt tvekar många företag med att investera miljarder dollar i anställningar och utbildningar när Federal Reserve höjer räntorna för att minska inflationen.

“Vi har inte haft ett tidigare fall med en global störning av den ekonomiska aktiviteten, där vi ökar efterfrågan för att förhindra en depression och nu försöker sätta ihop bitarna igen”, säger Brad Hershbein, ekonom vid W.E. Upjohn Institute for Employment Research.

Läs även: Efter pandemin – bristen fortsatt stor på kockar

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig
unionen liten logo

Vet du om att även du som egenföretagare kan försäkra bland annat din inkomst?

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS