Dagens PS

H&M skräller – slår Patagonia på fingrarna i hållbarhet

Daniel Ervér, vd för H&M Group kan vara stoltare över bolag än många tror. Foto:(Claudio Bresciani/TT)
Johan Colliander
Johan Colliander
Uppdaterad: 10 juni 2025Publicerad: 10 juni 2025

Klädindustrin är inte särskilt hållbar och jätten H&M ses inte som ett föredöme. Men i en ny hållbarhetsrankning hamnar bolaget i topp – framför konkurrenter som Patagonia.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Modebranschen får ofta kritik för att inte vara hållbar och H&M, som en av de största aktörerna, står ofta i skottgluggen.

Senast visade bland annat Klimatgranskaren att bolagets utsläpp ökat sedan uppehållet under pandemin.

Men hållbarhet är en skala där man också jämförs med andra i samma bransch. Och där kan H&M faktiskt vara bättre än många.

Läs även: Klimatsatsningar lönar sig – här är företagen som lyckas. Dagens PS

I en  hållbarhetsrankning av 42 kläd- och skovarumärken som miljöorganisationen Stand.earth utfört hamnar faktiskt H&M på förstaplats, skriver Impact Loop.

H&M får betyger B+ utifrån fem olika kriterier, åtagande och transparen, förnybar energi, lågutsläppsmaterial, transport och opinionsbildning.

Bara sex varumärken uppger att de tillhandahåller någon form av finansiering för leverantörers avkarboniseringsprojekt. Endast H&M visade tydliga bevis på projektfinansiering bortom lån.

Hamnade före konkurrenten Patagonia

H&M har så klart velat profilera sig som mer hållbart men den amerikanska konkurrenten Patagonia har på många sätt arbetat ännu hårdare på att framstå som det hållbara alternativet.

ANNONS
Patagonia slår inte H&M i hållbarhet enligt en ny rapport. Foto: (Gene J. Puskar/TT)

I en intervju med just Impact Loop framhöll bolagets impact- och transparenschef Wendy Savage de “ser Moder Jord som vår aktieägare.

Men i den här hållbarhetsgranskningen nådde de “bara” upp till plats fem.

Mellan H&M och Patagonia på plats två till fyra placerades varumärkena Eileen Fisher, Kering och Levi’s.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

Föga oväntad bottenotering

Av de 42 varumärken som var med i undersökningen är det kanske inte så förvånande att kinesiska Shein hamnade på plats 40. I rapporten noterades också att jättebolaget nu står får utsläpp motsvarande ett land stort som Libanon.

Läs även: EU hotar Shein med jätteböter: “Vilseledande”. Realtid

Av de 42 varumärken som analyserades i rapporten rapporterade 14 (33 procent) en varaktig utsläppsminskning på mer än 10 procent jämfört med deras basår, medan 19 (45 procent) rapporterade minskade utsläpp jämfört med föregående år.

Emellertid har endast tre minskat utsläppen i linje med en 1,5°C-strategi, medan 17 varumärken faktiskt ökade sitt koldioxidavtryck jämfört med deras basår.

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Colliander
Johan Colliander

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fri Köpenskap, Food Supply och Fastighetsvärlden.

Johan Colliander
Johan Colliander

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fri Köpenskap, Food Supply och Fastighetsvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS