Klädindustrin är inte särskilt hållbar och jätten H&M ses inte som ett föredöme. Men i en ny hållbarhetsrankning hamnar bolaget i topp – framför konkurrenter som Patagonia.
H&M skräller – slår Patagonia på fingrarna i hållbarhet


Mest läst i kategorin
Modebranschen får ofta kritik för att inte vara hållbar och H&M, som en av de största aktörerna, står ofta i skottgluggen.
Senast visade bland annat Klimatgranskaren att bolagets utsläpp ökat sedan uppehållet under pandemin.
Men hållbarhet är en skala där man också jämförs med andra i samma bransch. Och där kan H&M faktiskt vara bättre än många.
Läs även: Klimatsatsningar lönar sig – här är företagen som lyckas. Dagens PS
I en hållbarhetsrankning av 42 kläd- och skovarumärken som miljöorganisationen Stand.earth utfört hamnar faktiskt H&M på förstaplats, skriver Impact Loop.
H&M får betyger B+ utifrån fem olika kriterier, åtagande och transparen, förnybar energi, lågutsläppsmaterial, transport och opinionsbildning.
Bara sex varumärken uppger att de tillhandahåller någon form av finansiering för leverantörers avkarboniseringsprojekt. Endast H&M visade tydliga bevis på projektfinansiering bortom lån.
Hamnade före konkurrenten Patagonia
H&M har så klart velat profilera sig som mer hållbart men den amerikanska konkurrenten Patagonia har på många sätt arbetat ännu hårdare på att framstå som det hållbara alternativet.

I en intervju med just Impact Loop framhöll bolagets impact- och transparenschef Wendy Savage de “ser Moder Jord som vår aktieägare.
Men i den här hållbarhetsgranskningen nådde de “bara” upp till plats fem.
Mellan H&M och Patagonia på plats två till fyra placerades varumärkena Eileen Fisher, Kering och Levi’s.
Föga oväntad bottenotering
Av de 42 varumärken som var med i undersökningen är det kanske inte så förvånande att kinesiska Shein hamnade på plats 40. I rapporten noterades också att jättebolaget nu står får utsläpp motsvarande ett land stort som Libanon.
Läs även: EU hotar Shein med jätteböter: “Vilseledande”. Realtid
Av de 42 varumärken som analyserades i rapporten rapporterade 14 (33 procent) en varaktig utsläppsminskning på mer än 10 procent jämfört med deras basår, medan 19 (45 procent) rapporterade minskade utsläpp jämfört med föregående år.
Emellertid har endast tre minskat utsläppen i linje med en 1,5°C-strategi, medan 17 varumärken faktiskt ökade sitt koldioxidavtryck jämfört med deras basår.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fri Köpenskap, Food Supply och Fastighetsvärlden.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fri Köpenskap, Food Supply och Fastighetsvärlden.