Dagens PS

Veritas III - Det historiska fyndet i allén

Veritas
Det är så här de hittas. Klassiker som hamnat snett i tiden. Men ska en över 100 år gammal motorbåt få dö i dag? Självklart inte tycker vi. (Foto: Anders Værnéus)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 01 nov. 2023Publicerad: 01 nov. 2023

I över 20 år har salongsbåten Veritas stått under renovering i sitt presenningsskjul. Nu har visionen slocknat och en ny visionär måste till.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det börjar med en känsla någonstans i bakhuvudet. Åren av båtjagande har trimmat upp känselreceptorerna, så att de lärt sig reagera på vissa signaler.

Det behöver inte vara några direkt tydliga signaler. Det är små nyanser som gör att ett presenningshus börjar larma, och tillsammans får jaktinstinkten att vakna.

klassiker
Presenningshus. Hur många sådana har vi inte stött på? Och hur många gångar har vi sett hur de börjar säcka, trasa sig och till slut falla ihop? (Foto: Anders Værnéus)

Utmed den gamla riksvägen har det under drygt två decennier stått ett grönt presenningshus lite inträngt bredvid en trädallé, som faktist är mycket pampigare än det hus som det leder in till.

Bra vindskydd

Tanken att placera huset just där, var nog god.

Med två rader träd som skydd mot nordanvinden, skulle det kunna stå där en längre tid utan att blåsa sönder.

Tanken från början, innehöll nog också ett tidsperspektiv som med tiden sträcktes ut till att bli något helt annat.

Veritas
Bilden är suddig. Och det blev nog minnena också från tiden då Veritas var i full gång. (Foto: Ägaren)
ANNONS

Den båt som huset rymde, ställdes upp för att lite plåt-dubbleringar i botten skulle bytas.

Ett arbete som en duktig och erfaren yrkesman, lätt skulle klara av på några års sikt.

ANNONS

Senaste nytt

Noggrann demontering

Ägaren var också av den noggranna sorten.

För att förenkla arbetet och även minimera riskerna för det kommande arbetet, demonterades mycket av inredningen och ställdes undan.

Veritas III
Hon är en vacker liten slup. En yacht för dig som vill njuta av att vara ägare till en av Sveriges äldsta motorbåtar. (Foto: Ägaren)

Som det så ofta blir, är livet en svår motståndare att möta.

Det har befälet över tiden och tar sig dessutom friheten att spela in en mängd oväntade puckar på ditt så väl planerade och pressade tidsschema.

Bra start

ANNONS

Arbetet på båten som skulle göras, gick till en början alldeles utmärkt. Dåliga plåtar kapades bort och spanten rensades för återmontage av nya fina plåtar.

Men där någonstans, började andra puckar spelas in i ägarens liv.

Och det var ungefär samtidigt som presenningshuset började sända signaler. Ända ut till riksvägen faktiskt.

Veritas
En vacker akter som nu sett sina bästa dagar. (Foto: Anders Værnéus)

Första presenningen som rök var den i fören. Det som stack ut noterades våra receptorer när vi passerade på vägen utanför i 90 km/h.

Vad var det?

Femtio meter efter allén fick vi stopp på bilen och backade tillbaka, parkerade vid infarten och gick in till huset som sänt signalerna.

Där hittade vi Veritas III för första gången.

Veritas
Ett fartyg i miniatyr. Tänk att stå här och ratta. Tala om känsla. (Foto: Anders Værnéus)
ANNONS

Båten hade varit känd tidigare. Hade till och med varit med i Motor Yacht Society några vändor, men sedan försvunnit från radarn.

Nu visste vi i alla fall att Veritas fanns kvar, och var hon låg. Så vi lämnade henne den gången med den kunskapen.

Vi skulle dock få anledning att återkomma.

Nytt larm

Tidigt i våras gick larmet nämligen igen.

Presenningen i stäven som hade gått sönder, hade efter den senaste stormen fått sällskap av sina kollegor på huset.

klassiker
Välkommen in på ett glas punch. Ett måste i en yacht från dryckens glansdagar. (Foto: Anders Værnéus)

Veritas stod nu öppen för väder och vind. Ägarens intentioner att åter sjösätta henne hade lämnat jordelivet.

Och där står vi nu.

ANNONS

En av de äldsta

Den lilla yachten är i dag en av våra absolut äldsta existerande större motorbåtar.

Byggd omkring 1908 i Stockholm, och fortfarande i ett mycket fint originalutseende med väldigt mycket bevarat.

Hon behöver en hel del plåtar i botten, absolut, liksom en total genomgång på alla system.

klassiker
Många fina små detaljer finns bevarade. Som salongens underbara lila byrå. (Foto: Anders Værnéus)

En ny motor är också ett måste liksom alla ytskikt.

Så är Veritas III 115 år gammal, och då är en renovering en klart försvarbar insats.

Nu är det du som står på tur att ta över stafettpinnen och ge båten en ny 115-årsperiod att leva på.

Vi har alla kontakter på redaktionen. Hör gärna av dig på: [email protected], så ser vi gemensamt till att rädda denna unika pjäs till framtiden.

ANNONS

Läs mer:

Kommer klassikerna att skrotas? (Dagens PS)

Om denna fantastiska lilla yacht här

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
Jämför båtförsäkringar

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]