Dagens PS

Stiltje: Hajpat elbåtsföretag letar nytt kapital

Xshore letar kapital för att överleva
Just nu är det stiltje hos elbåtstillverkaren Xshore efter ett mycket svagt 2023. Nu behövs nytt kapitaltillskott för att produktionen ska kunna hållas igång. (Foto: Xshore)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 10 apr. 2024Publicerad: 10 apr. 2024

Elbåtsföretaget Xshore är ute på en ny insamlingsrunda för att säkra bolagets framtid. Trots det håller de en hög profil utåt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den svenska elfordonsmarknaden har genomgått ett stålbad utan dess like.

Bolag som för tre år sedan spåddes en lysande framtid har tvingats bita i mattkanten och ansöka om konkurs.

RGNT, Cake och Tässla är bara några av de som tvingats kasta in handduken. Detta till följd av kärvare tider, och att kundkretsen, efter att de tidiga trendköparna köpt sitt, inte var så stor som beräknat.

Nytt fokus

Även båtvärldens elfordonstillverkare har givetvis känt av motvinden. Hypade Candela har ställt om rodret och fokuserar nu mer på den kommersiella marknaden, med foilande snabba pendlarbussar för städen med vatten.

El-konkurrenten och lika hajpade Xshore har haft det minst lika knotigt.

Efter att grundaren Konrad Bergström lämnat som storägare och vd-posten haft olika namn på dörren inom en kort tidsperiod, har dessutom tillverkningen i den nya fabriken i Nyköping gått sisådär.

Xshore behöver nytt kapital för att behålla farten.
Det blåser hårda vindar kring elbåtsföretaget Xshore efter endast tre sålda båtar under 2023. (Foto: Xshore)
ANNONS

För att säkra bolagets framtid ligger bolaget just nu ute på marknaden och letar nytt kapital.

Enligt uppgifter behövs omedelbart mellan 100 och 180 miljoner kronor tillföras för att bygget av nya båtar ska kunna fortsätta.

Försäljningen av bolagets båtar har inte varit en lysande affär, enligt de siffror för 2023 som nu är släppta.

Båtar för motsvarande 63 miljoner kronor har levererats till sina köpare – en nedgång från försäljningen 2022 som landande på 74 miljoner kronor.

ANNONS

Senaste nytt

Endast tre sålda

Men siffrorna för 2023 är ihåliga.

Tekniska bekymmer med drivlinan gjorde att Xshore har köpt tillbaka 19 av 22 sålda båtar.

Alltså stannar den reella försäljningen för 2023 på endast 18 miljoner kronor. Ett 75-procentigt tapp mot 2022, och en total preliminär förlust på 231 miljoner kronor för 2023.

ANNONS

Ljus framtid för Xshore

Trots det mycket knepiga ekonomiska läget är den nye vd:n René Hansen positiv i den upphandlingsrunda som bolaget nu är inne i.

Han hävdar att båtarna har tekniken med sig in i framtiden och att bolaget har en ljus framtid.

Ja, vad annat ska han säga.

Läs mer om Xshores nuläge här.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS