Snart kan du äta frukost på Tiffanys även i Sverige. I november öppnar den anrika juvelbutiken upp portarna till den första butiken i Sverige.

ANNONS

Tiffany & Co flyttar in på Birger Jarlsgatan 5 i Stockholm och tar därmed över lokalen från Nathalie Schuterman som flyttat över gatan. Grannar blir passande nog lyxvarumärkena Gucci och Louis Vuitton.

Den ikoniska juvelbutiken såg sitt ljus redan 1837 då Charles Lewis Tiffany grundade butiken tillsammans med John B. Young. Då sålde man brevpapper och exklusiva varor till hemmet. 1845 introducerades Tiffanys blå bok, i den numera världsberömda färgen Tiffany Blue. Det var USAs första postorderkatalog. Katalogen skickades ut en gång per år och var mycket populär. Nu sålde man allt från brevpapper, accessoarer och smycken.

I slutet av 1870-talet började Tiffany uppmärksammas även i Europa. Som första amerikanska ”design hus” fick Tiffanys en bronsmedalj under världsutställningen i Paris 1867. Man var även först på den amerikanska marknaden med att använda sig av 925 sterling silver. Stämpeln 925 kom att bli ett signum och en del av designen i många av de klassiska silversmycken som fortfarande säljs idag.

Tiffanys
Stämpeln 925 silver sterling är en del av designen i Tiffanys silversmycken. Foto: Tiffany & Co.

Ädelstenar och diamanter

Mot slutet av 1800-talet började Charles Lewis även att göra diamant-smycken. Han köpte extravaganta juveler av franska aristokrater och introducerade ädelstenar i designen. Han låg även bakom köpet av den 287,42 karat stora gula diamanten från Kimberly-gruvan i Sydafrika.

Tiffanys var först med lansera förlovnings-ringen så som den ser ut idag, och den briljantslipade enstensringen är fortfarande en bästsäljare. Tiffany & Co kom att bli en amerikansk variant av hovleverantör och bland kunderna märktes inte bara societeten utan även Vita huset och den amerikanska regeringen. Inte undra på att Charles kallades för kungen av diamanter!

Tiffanys
Den biljantslipade förlovningsringen är fortfarande en bästsäljare. Foto: Tiffany & Co

LVMH tar makten

Med sin långa historia och status som ett världens främsta lyxvarumärken är det inte konstigt att LVMHs Bernard Arnault kastade lystna blickar på företaget. Under våren 2019 började rykten florera på Wall Street att Arnault var redo att lägga ett bud. Planerna offentliggjordes åtta månader senare, LVMH skulle köpa Tiffany & Co, noterat på New York Stock Exchange, för 16 miljarder dollar.

Sen kom corona och Arnault ville pruta. Det gick så långt att Tiffany & Co stämde Arnault och LMVH i amerikansk domstol. Köpet skulle gå igenom med priset som sattes innan coronaviruset lamslog världen. Det ville inte Arnault och efter månader av krigande gick han, som så många gånger förr, segrande ur striden. I januari 2021 gick köpet igenom med en coronarabatt på 425 miljoner dollar.

TIffanys
Beyonce och Jay-Z I den nya kampanjen About Love. Foto: Tiffany & Co

LVMH har inte legat på latsidan och påbörjade en aggressiv kampanj för att ge varumärket ett ansiktslyft i somras. Nya ambassadörer är Beyonce och Jay-Z och de spelar huvudrollerna i den uppmärksammade ”About Love” kampanjen. Tiffany blått syns i bilderna och Beyonce bär den berömda gula diamanten, som bara burits av fem kvinnor, däribland Audrey Hepburn och Lady Gaga.

Tiffany & Co är verkligen inte ”not your mother’s Tiffany” (den slogan som varumärket använts sig av i den nya marknadsföringen) längre. Men en väl bevarad och uppdaterad klassiker för 2000-talet.

ANNONS
ANNONS

LVMH ökar försäljningen [Dagens PS]