Världens snabbaste passagerarflygplan på väg tillbaka - kanske...

Flygplan snabbare än ljudet - och för alla
Överljudsplanet Concorde pensionerades 2003, men snart kommer en ersättare – som alla ska ha råd med. Bild: Ralf Ruppert/Pixabay
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Uppdaterad: 10 juli 2025Publicerad: 10 juli 2025

Efter mer än två decennier på marken ska Concorde åter ta luften med storm. Perfect Weekend reder ut vad som faktiskt ligger bakom drömmen om supersonic-resor 2026.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Lagen som ska få himlen att dåna igen

I juni 2025 klubbades ett amerikanskt lagförslag som slopar förbudet mot överljudsflygningar över land. Den gamla Concorden fick aldrig flyga supersoniskt över USA:s fastland på grund av bullret – men ny teknik ska dämpa ljudbangarna så att städerna slipper skaka.

“Den gamla Concorden lät som en startande raket – nu ska boomen nästan döljas helt”, säger Dr Pano Churchill, en av ingenjörerna som påstår sig leda utvecklingen.

Nasa
Nasa vill slå Concorde – med den dubbla hastigheten. (Foto: Nasa)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Nöje & Underhållning

Peter Jöback bjuder hem publiken till sin egen trädgård

10 juli 2025

Concorde 2.0 – mer än bara nostalgi

Bakom projektet står Fly-Concorde Ltd, ett nystartat bolag som registrerats i Storbritannien. Planet kallas än så länge för “Concorde 2.0” och ska få den ikoniska deltaformade vingprofilen, spetsig nos och en marschfart över Mach 2 – drygt 2 450 km/h.

Men skillnaden är att maskinen ska vara 50 procent lättare, flyga på hållbart flygbränsle (SAF) och lyfta till 60 000 fot. Målet? Halvera flygtiden över Atlanten – New York–London på två timmar.

Läs även: Ryanairs semesterkaos: 30 000 resenärer fast i Europa

Ingenjörsdröm eller luftslott?

ANNONS

Här kommer brasklappen: inget av detta är bekräftat utanför några pressnotiser och notiser i Aero World, Aviation A2Z och Travel Trade Journal. Flygplansutveckling tar normalt över tio år – och Fly-Concorde Ltd har hittills inte visat upp några prototyper eller ansökningar om typgodkännande.

Samtidigt finns seriösa aktörer som Boom Supersonic och NASA:s X-59-program, men de siktar snarare på 2029–2030 för kommersiell trafik. Att Fly-Concorde ska vara klart redan 2026 låter för många som en dröm som är för bra för att vara sann.

Minnet av Concorde – en ikon som aldrig dör

Den ursprungliga Concorden flög för första gången över Atlanten 1976. Då var det lyx, champagne och skramlande bestick på 18 kilometers höjd. Efter en enda olycka och vikande lönsamhet gick planet i pension 2003. Men få flygplan väcker samma nostalgi – och lika många kommentarer från folk som minns ljudet, kraften och bragden.

Är det verkligen Concorde?

Svaret är nej. Det handlar inte om en återupplivad gammal maskin – snarare om en ny generation supersonic-plan som rider på Concorde-myten. Flygbranschen är redo för snabbare resor, men frågan är om vi verkligen är redo att betala för dem.

Perfect Weekend följer såklart denna flygande saga vidare – och vi lovar att hålla öronen öppna för nästa ljudbang.

Läs även: ”På tio minuter föll vi 8 000 meter” – dramat i kabinen

överljudsplan
Concorde på en av sina sista flygningar 2003. Två decennier senare kan kanske någon annan ta över den fallna manteln och flyga vidare, fast tystare. (Foto: TT)
ANNONS

Perfect Weekend Guide till världens snabbaste passagerarflygplan

Vad: Fly-Concorde Ltd vill lansera Concorde 2.0.

När: Tidigast 2026 – men skeptiker säger att det kan dröja till 2030 eller senare.

Hur snabbt: Mach 2+, drygt 2 450 km/h.

Bränsle: Hållbart flygbränsle (SAF).

Mest troliga rutter: New York–London på två timmar.

Läs även: Trump skrämmer bort nordbor: Väntar tills “galningen är klar” 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS