Intresset för USA som turistmål fortsätter sin nedåtgående trend – och det är inte bara svenskar som sviker drömmen om Manhattan, Route 66 och Grand Canyon. Flera länder i Europa, Asien och Nordamerika väljer nu bort USA till förmån för enklare, tryggare och mer välkomnande alternativ.
USA tappar turister världen över – även Sverige säger nej tack


Mest läst i kategorin
Svenska bokningar till USA rasar
Enligt resebyrån Ticket har antalet bokningar till USA från Sverige minskat med hela 30 procent under årets första månader jämfört med i fjol. Det är en dramatisk nedgång – särskilt med tanke på att dollarn har tappat i värde och USA-resor faktiskt blivit billigare.
“Från årsskiftet till början av mars minskade antalet bokade USA-resor hos svenska Ticket med 30 procent.”
Och Sverige är inte ensamt. Samtidigt rapporterar bland annat Kanada, Mexiko, Tyskland, Storbritannien, Spanien och Sydkorea att turismen till USA faller. Den röda tråden: resenärer väljer bort ett land som inte längre känns inbjudande.
Oron börjar redan vid passkontrollen
Det handlar inte längre om pris – utan om upplevelse. Resenärer vill känna sig välkomna. Istället möts de av rykten om förhör, långa köer och gränspersonal som letar fel. Ett semestermål där du riskerar att nekas inresa på grund av en formulärmiss känns inte lockande – särskilt inte om alternativ som Portugal eller Japan erbjuder raka motsatsen.
Läs även: Lämna aldrig ifrån dig ditt pass – det här gäller verkligen

Alternativen som lockar i stället
Medan USA tappar, växer bokningarna till Medelhavet. Enligt Ving rapporterar Travel News har bokningarna ökat med hela 40 procent jämfört med förra året. “Och det är klassikerna som bokas: Grekland, Mallorca, Turkiet och Cypern”, säger Claes Pellvik, kommunikationschef på Nordic Leisure Travel Group.
Siffror från både Ticket och Tui bekräftar att Spanien och Grekland är svenskarnas populäraste resmål sommaren 2025.
Även Mexiko, Japan och Portugal klättrar snabbt på topplistorna – med lägre stressnivåer, bättre valuta och ett bemötande som bygger på respekt snarare än misstänksamhet.
En global omsvängning
Det är lätt att avfärda detta som ett tillfälligt bokningsdopp – men i själva verket rör det sig om ett globalt skifte. Flera av USA:s tidigare mest lojala marknader ser sig nu om efter andra resmål. Kampanjer som “Visit the USA” får inte längre genomslag. I stället väljer allt fler bort det som en gång var semesterdrömmen – för något som känns enklare, mjukare och mer mänskligt.
Vad kan USA göra?
För att vinna tillbaka svenska – och globala – resenärer räcker det inte med fler flyg eller billigare hotell. Det handlar om att bygga förtroende. Att återupprätta känslan av gästfrihet. Tills dess kommer allt fler svenskar fortsätta stanna på europeisk mark – eller resa österut – i jakten på trygghet, glädje och semesterkänsla.
Läs även: New Jersey – den sköna okända grannen

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.