Att köpa extra benutrymme eller den perfekta fönsterplatsen av flygbolagen kan kännas som en trygg investering. Men i sista stund kan flygbolaget byta plan – och plötsligt sitter du inklämd längst bak. Här är sanningen om varför din bokade stol ofta är en illusion och hur du faktiskt kan kräva kompensation.
Så blåser flygbolagen dig på din bokade stol


Mest läst i kategorin
Flygplansbyten – flygbolagens bäst bevarade hemlighet
Enligt AirAdvisor drabbas nästan 20 000 flygningar i Sverige varje år av sista minuten-byten av flygplan. Inom flygbolagen kallas det torrt för ett ”equipment change”, men för resenären betyder det ofta förlorad stol, nedgradering eller i värsta fall att man blir kvar på marken.
Det kan handla om allt från tekniska problem och väderstrul till att Lufthansa eller SAS vill optimera sina flottor och trycka in fler sommarresenärer. Lågprisbolag som Ryanair och easyJet byter mer sällan – standardiserade flottor är enklare att hålla koll på.
Läs även: Fripassagerare avslöjad på Norwegian-flyg

Senaste nytt
Vad säger lagen egentligen din stol i kabinen
Här kommer det tråkiga. Din biljett garanterar bara att du kommer från punkt A till punkt B i rätt klass. Inte flygplanstypen, och absolut inte den där eftertraktade platsen vid nödutgången.
Däremot finns några undantag:
- Blir du nedgraderad ska du enligt EU261 få tillbaka 30 till 75 procent av biljettpriset beroende på sträckan.
- Har du betalat extra för platsen ska du få pengarna tillbaka om den försvinner.
- Nekas du ombordstigning vid överbokning har du rätt till mellan 250 och 600 euro plus återbetalning eller ombokning.
Men nej, du kan inte kräva ett annat plan bara för att du vägrar flyga Boeing 737 MAX.
Vad du kan göra som resenär
Anton Radchenko på AirAdvisor säger: ”Acceptera inte bara. Kontakta flygbolaget direkt, begär återbetalning eller kompensation. Och spara alltid bevis – skärmdumpar och kvitton kan vara skillnaden mellan en ursäkt och 600 euro.”
Pro-tip: logga in på bolagets app före avgång. Där kan ändringar dyka upp långt innan gate-personalen vågar erkänna sanningen.
Läs även: Hårda stilregler hos Finnair: Så långa får fransarna vara i kabinen

Regler på efterkälken hos flygbolagen
Det mest märkliga är att flygbolagen inte ens måste meddela dig vid plats- eller flygplansbyte – så länge du inte blir nedgraderad. Konsumentorganisationer i EU kräver ändring, men just nu verkar Bryssel mer intresserat av att försvaga resenärernas rättigheter än att stärka dem.
Slutsatsen
Flygbolagen byter plan för att hålla maskinerna i luften och kostnaderna nere. Passagerarna får däremot lära sig den hårda vägen att en flygbiljett inte är ett avtal om komfort. Nästa gång du bokar ”extra legroom” bör du kanske lägga till en nypa skepticism i korgen.

Perfect Weekend Guide till din bokade stol
- Spara alltid kvitton, screenshots och chattar med kundtjänst – annars blir du utan.
Vid nedgradering: kräv tillbaka upp till 75 procent av biljettpriset. - Vid överbokning: du har rätt till upp till 600 euro.
- Vid förlorad betald plats: begär återbetalning av platsavgiften.
Läs även: 10 000 meter upp – då exploderar passagerarna

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.