”Vi hann skriva avskedsbrev.” Perfect Weekend berättar historien om de 191 passagerare i kabinen som trodde slutet var nära.
”På tio minuter föll vi 8 000 meter” – dramat i kabinen


Mest läst i kategorin
Mardrömmen i kabinen över Japanska havet
Tänk dig att du sitter på en lugn flight i Asien. Du sippar på en kaffe, lutar dig tillbaka – och plötsligt hörs en smäll. Kabinen sjunker i tryck, syrgasmaskerna släpps ner som i en halvdålig nittiotalsfilm.
Det var precis det som hände på Japan Airlines flight JL123 den 30 juni i år. Inom nio minuter rasade planet från drygt 11 700 meter till strax över 3 000 meter. En fallhöjd på nästan 8 000 meter.
”Jag kände hur öronen sprängdes och skrev ett sms till min familj”, berättar en passagerare till Kyodo News.

Tryckfallet som väcker gamla spöken
Den officiella förklaringen är lika enkel som skrämmande: tryckfall. Planet – en Boeing 737-800 – tvingades dyka snabbt för att passagerarna skulle kunna andas utan syrgasmasker. Det är standardprocedur. Men den mentala effekten på en cabin crew som ska hålla sig lugn – och 191 människor som börjar formulera sina sista ord – den finns det inga manualer för.
Besättningen lyckades styra planet till Kansai International Airport i Osaka, där tekniker väntade vid landning. Ingen skadades fysiskt. Däremot har flera passagerare behövt psykologiskt stöd efteråt.
Minnet av JAL 123 spökar än i dag
I Japan finns fortfarande en kollektiv ångest efter världens värsta singelolycka med passagerarflyg: JAL Flight 123 som kraschade 1985 efter att tryckskrovet havererat. Då dog 520 personer.
Sedan dess är varje avvikelse från tryckstandarden i kabinen på ett japanskt flygplan en nationell angelägenhet. Flygexperter citerade i Japan Times menar att orsaken troligen var en spricka i tryckskrovet eller ett fel i lufttryckssystemet – men utredningen kan ta månader.
Japan Airlines har bett om ursäkt och lovat att samarbeta fullt ut med luftfartsmyndigheterna.
”Vi lever – men vi kommer aldrig glömma”
Passagerarna fick full ersättning – men flera har vittnat om att de inte vågar flyga på ett tag. En av dem sammanfattade känslan till japansk tv:
”Vi lever – men vi kommer aldrig glömma.”

Så vanligt är tryckfall i kabinen
- Cirka 30–40 incidenter rapporteras varje år globalt på passagerarflyg.
- Orsaken är oftast sprickor i skrovet eller fel i lufttryckssystemet.
- Piloter tränas regelbundet för att hantera detta och dyka till säker höjd.
Så skyddar du dig
- Lyssna på säkerhetsgenomgången – ja, verkligen.
- Sätt på syrgasmasken direkt. Du har bara sekunder på dig på hög höjd.
- Håll masken på tills kabinpersonalen säger att det är säkert.
- Vid tryckfall kan temperaturen sjunka snabbt och fönster imma igen – normalt.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.