Europa försöker få ordning på handbagagekaoset, men flygbolagen stretar emot och resenärerna står där vid gaten med bultande puls och en 58 cm-väska som ingen längre vill kännas vid. År 2025 skulle EU äntligen skapa ordning i kabinen. Ett mått, en linje, ett slut på gate-loppmarknaden där alla släpar sina väskor genom metallställningen och hoppas på ett mirakel.
Handbagagekaoset är tillbaka – din 58 cm-väska är värdelös


Mest läst i kategorin
Men EU misslyckades. Och lågprisbolagen vann.
EU:s plan som sprack
Kommissionens storstilade idé var enkel: alla flygbolag i Europa skulle ha samma regler för handbagage. Någonstans på kontoret i Bryssel hängde det säkert en plansch med drömmen om 55 × 40 × 20. Problemet var bara att bolag som Ryanair, EasyJet och Vueling vägrade spela boll.
Parlamentet applåderade idén. EU-kommissionen hummade instämmande. Domstolen hade redan 2014 sagt att rimligt handbagage ska vara kostnadsfritt. Men när det skulle bli verklighet drog lågprisbolagen ur kontakten, rapporterar Dagens Industri.
Resultatet är tydligt: Europa har allt utom en standard.

Senaste nytt
Spanien gör uppror
En oväntad hjälte har dykt upp i dramat. Spanien. Landets konkurrensmyndighet CNMC har delat ut hundrasjuttionio miljoner euro i böter till flygbolag som tagit betalt för handbagage i strid med besluten. El País och andra spanska medier beskriver hur flera domstolar slagit fast att resenärerna har rätt till en väska utan kostnad – men det är oklart vilken storlek det rör sig om.
Flygbolagen tackar och bugar för otydligheten.
55 × 40 × 20 – men bara ibland
Om man rör sig utanför lågprisbolagens territorium dyker ett annat Europa upp. Lufthansa, SAS och flera traditionella bolag håller fast vid måttet 55 × 40 × 23. Det är elegant, logiskt och nästan lite gammaldags i sin konsekvens.
Men hos Ryanair heter standard fortfarande något i stil med handväska. Vill du ha din rullväska ombord måste du köpa Priority, och det gäller oavsett om du flyger till Alicante eller till din egen förlorade värdighet.
Läs även: Norwegian: EU:s nya förslag leder till kabinkaos
Turisterna blir brickor i spelet
Den verkliga tragedin utspelar sig inte i Bryssel utan vid gaten. Corriere della Sera beskriver hur tusentals resenärer varje vecka fastnar i den nya mätcirkusen. Gamla 58-centimetersväskor skickas ner i lastutrymmet för en avgift som får turister att gråta tyst in i boardingkortet.
Klimatet förlorar också. Fler incheckade väskor betyder längre hanteringstid, högre bränsleåtgång och sämre flöde i kabinen.

Den nya kabinlogiken
Det är lätt att tro att EU är på väg att räta ut linjerna. Men den lagstiftning som diskuteras nu handlar om rätten till ett gratis handbagage – inte hur stort det ska vara. En väska under sätet kan alltså räcka för att flygbolagen ska slå sig för bröstet.
Och den legendariska 58-centimetersväskan? Ett museiföremål i vardande.
Så reser du smart i kaoset
Mät väskan. Läs flygbolagets regler. Köp Priority när du måste. Och acceptera att reglerna kan ändras mellan bokning och gate. Flygets vilda västern är tillbaka, och den här gången finns ingen sheriff i sikte.
Nya regler för handbagage chockar resenärer: Adjö till 58 cm-resväskan
“År 2025 är det fortfarande kaos kring ditt handbagage som faktiskt får följa med in i kabinen.”Och nej, EU:s storstilade löfte om gemensamma mått har

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan det tidiga 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan det tidiga 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.











