Handbagagekaoset är tillbaka – din 58 cm-väska är värdelös

Så undviker du handbagagefälla: Investera i ny mindre väska. (Foto: TT)
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Uppdaterad: 10 dec. 2025Publicerad: 10 dec. 2025

Europa försöker få ordning på handbagagekaoset, men flygbolagen stretar emot och resenärerna står där vid gaten med bultande puls och en 58 cm-väska som ingen längre vill kännas vid. År 2025 skulle EU äntligen skapa ordning i kabinen. Ett mått, en linje, ett slut på gate-loppmarknaden där alla släpar sina väskor genom metallställningen och hoppas på ett mirakel.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

Men EU misslyckades. Och lågprisbolagen vann.

EU:s plan som sprack

Kommissionens storstilade idé var enkel: alla flygbolag i Europa skulle ha samma regler för handbagage. Någonstans på kontoret i Bryssel hängde det säkert en plansch med drömmen om 55 × 40 × 20. Problemet var bara att bolag som Ryanair, EasyJet och Vueling vägrade spela boll.

Parlamentet applåderade idén. EU-kommissionen hummade instämmande. Domstolen hade redan 2014 sagt att rimligt handbagage ska vara kostnadsfritt. Men när det skulle bli verklighet drog lågprisbolagen ur kontakten, rapporterar Dagens Industri.

Resultatet är tydligt: Europa har allt utom en standard.

Passagerare uppmanas att följa reglerna för handbagage. (Foto: Canva)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

04 dec. 2025
Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

29 nov. 2025

Spanien gör uppror

En oväntad hjälte har dykt upp i dramat. Spanien. Landets konkurrensmyndighet CNMC har delat ut hundrasjuttio­nio miljoner euro i böter till flygbolag som tagit betalt för handbagage i strid med besluten. El País och andra spanska medier beskriver hur flera domstolar slagit fast att resenärerna har rätt till en väska utan kostnad – men det är oklart vilken storlek det rör sig om.

Flygbolagen tackar och bugar för otydligheten.

ANNONS

55 × 40 × 20 – men bara ibland

Om man rör sig utanför lågprisbolagens territorium dyker ett annat Europa upp. Lufthansa, SAS och flera traditionella bolag håller fast vid måttet 55 × 40 × 23. Det är elegant, logiskt och nästan lite gammaldags i sin konsekvens.

Men hos Ryanair heter standard fortfarande något i stil med handväska. Vill du ha din rullväska ombord måste du köpa Priority, och det gäller oavsett om du flyger till Alicante eller till din egen förlorade värdighet.

Läs även: Norwegian: EU:s nya förslag leder till kabinkaos

Turisterna blir brickor i spelet

Den verkliga tragedin utspelar sig inte i Bryssel utan vid gaten. Corriere della Sera beskriver hur tusentals resenärer varje vecka fastnar i den nya mätcirkusen. Gamla 58-centimetersväskor skickas ner i lastutrymmet för en avgift som får turister att gråta tyst in i boardingkortet.

Klimatet förlorar också. Fler incheckade väskor betyder längre hanteringstid, högre bränsleåtgång och sämre flöde i kabinen.

Handbagaget som blev dyrare än flygbiljetten – nu rasar resenärerna. Foto: JESHOOTS.COM/Unsplash

Den nya kabinlogiken

ANNONS

Det är lätt att tro att EU är på väg att räta ut linjerna. Men den lagstiftning som diskuteras nu handlar om rätten till ett gratis handbagage – inte hur stort det ska vara. En väska under sätet kan alltså räcka för att flygbolagen ska slå sig för bröstet.

Och den legendariska 58-centimetersväskan? Ett museiföremål i vardande.

Så reser du smart i kaoset

Mät väskan. Läs flygbolagets regler. Köp Priority när du måste. Och acceptera att reglerna kan ändras mellan bokning och gate. Flygets vilda västern är tillbaka, och den här gången finns ingen sheriff i sikte.

Nya regler för handbagage chockar resenärer: Adjö till 58 cm-resväskan

“År 2025 är det fortfarande kaos kring ditt handbagage som faktiskt får följa med in i kabinen.”Och nej, EU:s storstilade löfte om gemensamma mått har

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan det tidiga 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan det tidiga 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Elavtal

Volatila elräkningar pressar hushållen

10 dec. 2025
ANNONS
ANNONS