En trasig maskin för tillverkning av pass blev upptakten till ett passkaos i Sverige utan dess like. Nu tillverkas svenska pass i Finland. Målet? 2,5 miljoner svenska pass i år, skriver Ny Teknik. 

ANNONS

Varje år förnyar omkring 1,5 miljoner svenskar sina pass. Något som fick ett abrupt slut i maj 2022 då Sveriges maskin för tillverkning av pass gick sönder och passkaoset blev ett faktum.

Sedan dess är maskinen lagad. Trots det tillverkas svenska pass i Finland av det franskgrundade företaget Thales, som i sin tur producerar passen via sitt dotterbolag Svenska pass. Krångligt? Låt oss reda ut begreppen.

Komplex process

Thales DIS Finland är ett företag inom försvarsindustrin med kontor i Vanda som i dagsläget tillverkar pass åt ett trettiotal länder, skriver Ny Teknik.

Att tillverka ett pass är en komplex process som består i närmare 160 olika delmoment och involverar ett trettiotal maskiner. Detta eftersom varje moment syftar till att försvåra en eventuell förfalskning eller modifiering.

Bara pappret i passet har således en unik kemisk sammansättning med tryck på kanterna, vattenmärke och säkerhetstryck. Vidare är passnumret laserstansat och synligt på alla sidor i ditt pass bara för att nämna några detaljer.

Det gör att svenska pass kvalar in bland världens säkraste men ställer också krav på tillverkaren, om produktionstakten ska upprätthållas.

Dyrbart maskineri

En tillverkningslinje med extra maskiner kräver enligt Thales stora volymer för att vara kostnadseffektiv. Att installera en reservmaskin i Sverige skulle kosta mångmiljonbelopp och är enligt en talesperson på polisen som Ny Teknik talat med inte aktuellt.

På den svenska sidan är målet istället att korta köer och leveranstider genom att sänka avgiften för nationella id-kort. Dessa kostar  i nuläget 100 kronor istället för ordinarie 400, ger access till resor inom Schengenområdet och kan tillverkas inom fem dagar, vilket står att jämföra med 11 veckor eller mer för ett pass.

ANNONS
ANNONS

Men det finns hopp. I år räknar Thales med att tillverka 2,5 miljoner pass, vilket alltså överstiger Sveriges normala produktion med en miljon. En siffra som Sverige varken har kapacitet eller ekonomi att matcha på egen hand.

Sett till de aspekterna tycks vi bäst betjänta av att erhålla passen från Thales.

Läs även: Nytt index visar: Luxemburg och Sverige bäst i världen på pass [Dagens PS]