På marken kan vi hålla masken, men på 10 000 meter upp i luften räcker det med ett skrikande barn, en överfull bagagehylla eller en GT för mycket för att kaoset ska bryta ut. Air rage har blivit flygets nya folksjukdom – från brittiska fylleskandaler till svenska armstödskrig.
10 000 meter upp – då exploderar passagerarna


Mest läst i kategorin
Från pandemi till vardag
Under pandemin sköt antalet incidenter i höjden. I USA rapporterades nästan 6 000 stökiga passagerare 2021. Sedan dess har siffran minskat men fortfarande ligger nivåerna långt över tiden före covid. Europa är inget undantag. Brittiska tabloider har nyligen berättat om ett Jet2-flyg som tvingades nödlanda i Köln efter att en berusad kvinna gått till attack mot kabinpersonalen. På ett TUI-flyg från Gran Canaria fick polisen ingripa när en man slog en steward och skrek att planet skulle krascha. Och på ett Ryanair-plan från London till Lissabon urartade irritationen över ett skrikande barn till ett fullskaligt bråk som slutade med polis ombord.
Läs även: Experternas guide: Här ska du sitta för att överleva flygresan

Senaste nytt
Svenska förhållanden bland passagerarna
I Sverige är det än så länge lugnare, men problemen finns även här. Svenska kabinanställda vittnar om samma triggers: trånga säten, köer vid boarding, kampen om bagagehyllorna och passagerare som druckit för mycket redan på Arlanda. Flygexperten Jan Ohlsson har påpekat att bolagens jakt på intäkter gör resandet mer obekvämt och därmed mer konfliktfyllt. När bekvämlighet prioriteras ner ökar risken för att någon tappar humöret i luften.
Ryanair vill sätta stopp
Ryanair har länge varit mest drabbat av air rage och bolaget har därför börjat ropa på hjälp från politiker och myndigheter. Deras förslag:
- En gräns på två alkoholhaltiga drycker per passagerare på flygplatser, kopplat till boardingkortet.
- Skärpta böter för stökiga resenärer, i vissa fall på över 15 000 euro när ett flyg måste omdirigeras eller landa i förtid.
Bolaget menar att det inte bara handlar om ordning och reda utan också om arbetsmiljö för kabinpersonalen. Michael O’Leary, Ryanairs vd, har till och med kallat alkohol på flygplatser för “ett systemfel som göder våldet i luften”.
Läs även: Prisras på resor – här är det billigast just nu

Varningssignalerna hos passagerarna
De klassiska irritationsmomenten är enkla att känna igen:
- För långa köer vid gaten.
- Medpassagerare som tar för mycket plats.
- Stark lukt från matlådan på sätet bredvid.
- Berusade britter på väg till Medelhavet.
När blodtrycket stiger är det lätt att själv bli en del av dramat. Men som etikettexperten Lisa Grotts uttrycker det: bråka inte, det kommer aldrig ge dig en uppgradering.
Så behåller du lugnet
Ordvalet spelar roll. Att säga “du måste flytta din väska” är en säker konfliktstartare. Testa istället “jag skulle vilja få plats med min väska här också”. Enligt Netflix-profilen Sara Jane Ho fungerar alltid “ursäkta, skulle du kunna…”. Små artigheter kan vara skillnaden mellan en lugn flygresa och en viral video.
Kabinpersonalen tar fighten med passagerarna
En sak är säker: det är alltid besättningens jobb att lösa konflikter. Tryck på knappen om någon beter sig hotfullt. Svenska kabinanställda är tränade för att avväpna bråk, och ju tidigare de får veta desto bättre kan de agera.
Läs även: Svenskarna sviker solkusten efter protesterna mot massturism

Alkoholens roll
En GT på Arlanda är ett oskyldigt nöje. Fyra gin tonic innan pushback – ett recept på kaos. De flesta uppmärksammade incidenter har alkohol som gemensam nämnare. Ryanairs förslag om alkoholgräns på flygplatser kan faktiskt vara något för fler bolag att fundera över, även här i Norden.

Perfect Weekend Guide: Så undviker du air rage:
- Ta ett djupt andetag när någon tränger sig.
- Byt ut “du” mot “jag” i alla meningar.
- Låt personalen ta striden.
- Håll igen på alkoholen.
- Kom ihåg att bolagen börjar ta till böter i tiotusenkronorsklassen.
Källor: New York Times, The Sun, Expressen, Aftonbladet, AP, Financial Times

Analys: Arlanda har blivit en statsfinansierad taxfree-butik med flygskam i bakfickan
Flyget står och stampar, men Swedavia bygger vidare på ett skuldberg, låser sig vid Arlanda och lurar stressade semesterresenärer med överprisad solkräm.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.