Dagens PS

Nya superbåten med svenska gener

Mayla superbåt
Med linjer lånade från både 1960- och 70-talen är tyska Mayla ett annorlunda inslag på nybåtshimlen. (Foto: Mayla)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 15 jan. 2024Publicerad: 15 jan. 2024

På båtmässan i Düsseldorf har superbåten Mayla GT premiär. Med 3 100 hästkrafter och ett svenskritat skrov beräknas toppfarten kunna nå 100 knop.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Vi har skrivit förr om den tyska start-upen Mayla. Då, för ett år sedan, hade projektet just startat med inriktningen att lansera en hypersnabb eldriven båt.

Nu har det gått ett år.

Projektet rullar på och nu är det dags för premiärvisning av den första båten på båtmässan i Düsseldorf som öppnar den 20 januari.

superbåt
Layouten i sittbrunnen och på däck är traditionell. Inget direkt att skriva hem till mor om. (Foto: Mayla)

Om båten går det att säga mycket. Designen ovan vattenlinjen är som en korsning mellan Riva 2000 från 1970-talet och en första generationens Storsmuggler.

Med en djärv däckslinje och skrovsidor som nästan sömlöst flyter ihop med däcket, blir profilen vasst kilformad. Vi vill nog inte kalla den modern, utan snarare retroinspirerad och futuristisk.

Modern botten

Under vattnet är det däremot hypermodernt med en stegbotten med dubbla tvärgående steg ritad efter det svenska Petestep-patentet.

ANNONS

Skrovet är byggt helt i kolfiber med samma toleranser som bilindustrin använder. Allt för att bygga ett så lätt, starkt och styvt skrov som möjligt.

superbåt

Från början var projektet strikt inriktat på att bli en kompenent elbåt.

Under året som gått har alternativet med en ren el-lösning dock tagits bort till förmån för bensin-, diesel- eller hybriddrift som har hittat in på ritbordet.

ANNONS

Senaste nytt

100 knop på topp

Toppmotoriseringen är bensindriven.

Med 3 100 hästkrafter i motorrummet hoppas teamet bakom superbåten att nå en toppfart på närmare 100 knop.

superbåt
ANNONS

El-alternativet har ersatts av en hybridlösning med 2 100 hästkrafter att hämta kraft från. Det finns även dieselmotorer på totalt 1 300 hästkrafter, som val om det känns bäst.

Läs mer:

Om båten här på företagets hemsida

Här om båtens bottenkonstruktion från svenska Petestep

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS