Dagens PS

Läcker hybridsegelyacht från Kapstaden

sothern wind
Varvet Southern Wind visar nya bilder på sin 35 meter långa hybridyacht (Foto: Southern Wind).
Annika Menckel
Annika Menckel
Uppdaterad: 12 aug. 2022Publicerad: 12 aug. 2022

Det sydafrikanska varvet Southern Wind har delat med sig av sina senaste framsteg i byggandet av den nya hybridsegelyachten SW108 Hybrid.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

SW108 är sydafrikanska Southern Wind 35 meter långa hybridsegelyacht under konstruktion.

Projektet startade 2021 och är SW108 är den första hybridsegelyachten som byggs efter varvets, enligt egen utsago, banbrytande “Smart Custom” designetos.

Konceptet strävar efter att erbjuda en hög nivå av skräddarsydda detaljer samtidigt som det “berikar” design- och konstruktionsprocessen menar Southern Wind.

southern wind

Southern Winds nya hybridsegelbåt har en mängd skräddarsydda detaljer (Foto: Southern Wind).

En ny generation segelyacht

Boat International beskriver SW108 Hybrid som “en ny generation av smarta anpassade segelyachts”.

Yachten är designad av Nauta Yachts och Farr Yacht Design i samarbete med Southern Wind.

Något som sticker ut är den breda akterspegeln som i utfällt läge fungerar som soldäck och badplattform. Det gör även det stora “garaget” som har plats för en tender så lång som fem meter.

ANNONS

Segelyachten är byggd på en mångsidig plattform som kan anpassas efter ägarens egna önskemål.

Samtidigt lämnas basstrukturen orörd, men layout och interiör kan ägaren påverka, vilket gör varje segelyacht unik.

southern wind

I utfällt läge blir akterspegeln ett väl tilltaget soldäck. (Foto: Southern Wind).

southern wind

Soldäck och badplattform i ett. Bakom gömmer sig ett garage med plats för en fem meter lång tender (Foto: Southern Wind).

ANNONS

Senaste nytt

Kan segla i tre lägen

SW108 uppfyller kraven enligt IMO Tier III tack vare sitt hybridsystem. Systemet är byggt på en kombination av två generatorer, en batteribank och en motor som drivs på diesel och el.

Systemet kan drivas i tre olika lägen. För noll utsläpp används “silent mode”, och batteriet använd enbart då det är dags att lägga ankar eller manövrera segelyachten i en hamn.

I diesel/el hybridläge optimeras bränslekonsumtionen och batteriet laddas under tiden. Och slutligen segel- läge, då används hydrogeneratorn för att producera el med hjälp av propeller.

ANNONS
hybridsegelyacht

Den nya segelyachten är 35 meter lång (Foto: Southern Wind).

Nu startar nästa fas i tillverkningen.

Enligt Southern Wind baseras arbetet på många års erfarenhet av att “ingjuta skorv och däck”. Företaget säger sig vara pionjärer i att bemästra den sammansatta byggprocessen, och att det resulterar i lätta, men ändå robusta pålitliga yachter.

Southern Wind menar att nya SW108 är den ultimata balansen mellan anpassning, innovation, tillförlitlighet, hållbarhet och effektivitet.

Här kan du läsa mer om SW108

Läs även: Världens sju största segelyachter

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS