Unga flyr SVT och SR – men public service får inte följa efter

Kriminella har nätverk för penningöverföringar
Unga svenskar väljer sociala medier före traditionell tv och radio. (Foto: Thomas Johansson/TT)
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Uppdaterad: 25 nov. 2025Publicerad: 25 nov. 2025

Regeringen kräver att SVT och SR ska nå yngre målgrupper – samtidigt förbjuds bolagen att följa efter de unga till deras egna arenor. Resultatet? En publikflykt i rekordfart och ett public service-system som kostar skattebetalarna över 10 miljarder kronor – varje år.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

Plattformslåsningen som knäcker publiksiffrorna

Public service har ett tydligt problem: Unga tittar och lyssnar inte. De få som faktiskt söker sig till SVT eller SR hittar ofta inte fram till de traditionella plattformarna. Den nya regeringslinjen för perioden 2026–2033 innebär att SVT, SR och UR som huvudregel enbart ska finnas på sina egna plattformar: SVT Play, SR Play och linjär sändning. TikTok? Youtube? Instagram? Endast undantagsvis. Kulturdepartementet öppnar för viss flexibilitet för att nå unga, men huvudprincipen ligger fast.

Det är som att kräva att tonåringar ska börja umgås i kommunhusets foajé istället för på TikTok – utgången är ganska given.

Spotifys satsning kan rita om hela marknaden

Spotifys ljudbokssatsning skakar om branschen och utmanar Storytel, BookBeat och Nextory – så påverkas marknaden och lyssnarna.

Kulturdepartementets beslut tvingar SVT:s vd Ann Lagercrantz att fokusera på egna appar som SVT Play och SR Play. (Foto: Pressbild)
ANNONS

Senaste nytt

Ola Skogö - Modulärt byggande för flexibla samhällen
Spela klippet
PS Partner

Därför växer modulärt byggande i Sverige

24 nov. 2025
Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

15 nov. 2025

Siffrorna som får cheferna att svettas

Nedgången är historisk. SOM-institutets senaste mätningar visar att Ekot i P1 bara når 4 procent av 16–29-åringarna. SVT:s huvudsändningar Rapport och Aktuellt har tappat hälften av sin unga publik på 20 år och hamnar nu på 9 procent. P3, SR:s ungdomsfokuserade kanal, når endast 1 av 10 unga. Och även dessa siffror är förmodligen i överkant – 65 procent av de unga svarade nämligen inte ens på SOM-enkäten. Mediemyndighetens ungdomsundersökningar har en svarsfrekvens på bara 25 procent.

En 17-åring som skippar enkätmailen lär knappast bry sig om huruvida Aktuellt börjar 21:00 eller 21:01, rapporterar Fokus.

Den ekonomiska elefanten i rummet

ANNONS

Public service får mer resurser än någonsin tidigare – 10,6 miljarder kronor om året enligt senaste budgetbeslutet. Det motsvarar drygt 80 miljarder över hela den kommande tillståndsperioden. Samtidigt fortsätter under 30 att lämna public service-plattformarna – men anslagen är oförändrade och närvaron på sociala medier begränsas kraftigt.

Det är svårt att inte se ironin: Staten styr public service till perrongen, medan de unga nyhetskonsumenternas tåg redan har gått.

SVT och Sveriges radio, som påverkas av Rysslands svar mot utländska medier.
Mindre än var tionde svensk ungdom följer Rapport och Aktuellt regelbundet. (Foto:TT)

Public service i digital uppförsbacke

SVT:s och SR:s egna redovisningar är öppna med krisen: man når inte unga, tappar nyhetskonsumenter och har svårt att skapa digital lojalitet. Samtidigt får SVT Nyheter på TikTok viss spridning – men de får numera inte använda plattformen fullt ut för att driva trafik till sina egna tjänster.

När över 90 procent av unga hämtar nyheter via sociala medier har plattformspolitiken blivit en ödesfråga.

Om tio år är dagens 16-åringar vuxna. Har public service ingen relation med dem då så är frågan inte om budgeten ska minskas – utan vad det alls finns kvar att finansiera.

Vill du läsa mer om trender och medier? Då rekommenderar vi vår livsstilssatsning Perfect Weekend, där du bland annat kan du läsa om Efter fyra missade chanser – här tar Tom Cruise sin första Oscar och Bruce fyller 75 – men slåss fortfarande mot mörkret.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

ANNONS
BLACK WEEKS Spara upp till 54% på Verisure hemlarm

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet

Räkna ut ditt pris!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS