Dagens PS

Tiffany & Co satsar på NFT

Tiffany & Co
Under förra veckan sålde Tiffany & Co snabbt slut på en begränsad upplaga med hängsmycken kopplade till NFT. (Bild: Twitter/Tiffany & Co)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 09 aug. 2022Publicerad: 09 aug. 2022

Nu ger sig Tiffany & Co in i kryptobranschen. Under förra veckan släpptes en begränsad upplaga om 250 juvelsmycken särskilt framtagen för innehavare av NFT-samlingen CryptoPunks, skriver CNN.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Att NFT inte har några begränsningar framgick med största tydlighet då det amerikanska juvelerarföretaget Tiffany & Co snabbt sålde slut på 250 specialdesignade smycken som tagits fram enkom för innehavare av CryptoPunks.

Cryptopunks är en NFT-samling från 2017 som i huvudsak består av Web3-konst. De lyckliga köpare som under förra veckan kom över en så kallad “NFTiff” erhöll ett digitalt pass som de sedan kan lösa in mot ett CryptoPunks-hänge i 18-karats guld och ett matchande NFT-konstverk.

Varje “NFTiff” är unik och baserar sig på köparens CryptoPunk. Smyckena är också mycket detaljrika och bygger på en kombination av ett åttiotal attribut, över hundra färger och minst trettio ädelstenar eller diamanter, skriver CNN.

En dyrbar men god investering

Så är det inte heller gratis att kamma hem en “NFTiff”. Ett hängsmycke betingar ett pris på 30 ETH, eller omkring 50 000 dollar, vilket motsvarar 500 000 kronor.

En ansenlig summa för vissa, men också en god investering. Åtminstone enligt Noah Davis, CryptoPunks varumärkesledare.

“Det är ett outplånligt inlägg som aldrig kan modifieras bedrägligt, inte kan fejkas, inte kan kopieras, inte kan förstöras. Det finns där för alltid. Att äga en NFT är en riktigt kraftfull sak för den digitala eran”, säger Davis till CNN.

Stort intresse bland lyxvarumärken

ANNONS

Som projekt betraktat visar “NFTiff” på att intresset för den här typen av samarbeten är stort. Särskilt bland lyxvarumärken som fortsätter att utforska kryptovaluta och NFT:s.

Tidigare i år tillkännagav till exempel Gucci att de överväger att låta sina kunder betala för sig med kryptovaluta, vilket enligt Davis är en fullt naturlig utveckling.

“Om vi ​​är på väg in i en era där den virtuella världen kommer att bli viktigare och viktigare för vår upplevda upplevelse, kommer det att vara så mycket mer värdefullt att äga virtuella varor”, säger han till CNN.

Läs även: Tiffany´s lockar till förlovning med världsberömd blå ask

Läs även: Framtiden oviss för NFT:s

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS