Det bubblar, puttrar och jäser hos svenska dryckesproducenter som aldrig förr. Nu vill Skånska Drycker föra ut lokala drycker både i Sverige och övriga världen.

Framgångssagan Absolut har visat att det går alldeles utmärkt att sälja svenska drycker internationellt. Och Absolut är inte ensam – det finns flera andra exempel på lyckade utlandslanseringar. Däremot har det saknats ett samlat grepp om våra drycker.

Det vill Skånska Drycker ändra på, som efter en lyckad festivalsatsning förra året har ändrat strategi som en följd av coronapandemin.

Stor potential hos skånska dryckestillverkare

En av initiativtagarna till Skånska Drycker är Anna Lind Lewin, som menar att det är dags att föra ut även småskaligt producerade drycker till övriga världen.

”Vi anser att det finns en stor potential som hittills inte riktigt tagits tillvara hos våra skånska dryckestillverkare. Med ett samlat grepp hoppas vi kunna nå ut till bredare grupper, både här hemma och internationellt,” säger hon.

ANNONS
ANNONS

Kiviks Musteri tillhör de svenska ciderpionjärerna. Från vänster: Produktchef Mikael Adolfsson låter matprofilen Titti Qvarnström, Skånska Dryckers Anna Lind Lewin och sommelieren Carina Olofsson Gavelin prova den senaste cidern. (Foto: Skånska Drycker)
Kiviks Musteri tillhör de svenska ciderpionjärerna. Från vänster: Produktchef Mikael Adolfsson låter matprofilen Titti Qvarnström, Skånska Dryckers Anna Lind Lewin och sommelieren Carina Olofsson Gavelin prova. (Foto: Skånska Drycker)

Särskild satsning på cider

Lind Lewin påpekar särskilt potentialen som Skånes äppelodlingar erbjuder för ciderproduktion: ”Tittar man på England och Danmark ligger de långt före oss. Våra äppelsorter är ju redan klimatanpassade, så det behöver inte vara någon långdragen process att öka satsningen på cider”.

Inbjudna ciderexperter deltar i evenemanget Ciderland Live 2020, som sänds den 12 september genom Skånska Dryckers Youtube-kanal. Därigenom hoppas man uppmuntra både etablerade och nya ciderproducenter att våga ta nya steg.

Samtidigt släpps ett stort antal filmer från Skånska Dryckers besök hos regionens olika dryckesproducenter. Där kan man bekanta sig med tillverkare av kombucha, öl, äppelvin, vin och sprit.

”Att regioner som franska Languedoc kommer hit och visar upp sig har tidigare blivit uppskattat. Men jag tror inte att vi svenskar faktiskt insett vad som redan finns här i landet,” avslutar Anna Lind Lewin.

Läs mer: Vinskolan del 5, Roligaste skolbänken – prova på plats