Skådespelaren och oscarsvinnaren Leonardo Dicaprio går in som investerare i det hundraåriga champagnehuset Telmont. Ett i raden av stjärnans samarbeten med fokus på hållbarhetsarbete och miljö, skriver Robb Report.

ANNONS

Hedervärda motiv

Att som hyllad Hollywoodskådis, fotbollsspelare eller artist sätta sitt goda namn på en produkt, parfym eller dryck hör knappast ovanligheten till.

Möjligen kan det underliggande motivet variera, något som Robb Report tagit fasta på när det kommer till skådespelaren Leonardo Dicaprios senaste investering i champagneföretaget Telmont.

Detta eftersom samarbetet tycks ha ett högre och mer långtgående syfte än bubbel och glamour – nämligen att rädda planeten. En enträgen strävan som knappast gått kändisvärlden förbi.

Allra minst de som befann sig på Oscarsgalan under 2016, då Dicaprio gav klimatförändringen huvudrollen i sitt tacktal, efter att ha vunnit priset för bästa manliga huvudroll i The Revenant.

”Klimatförändringar är verkliga, de händer just nu. De är det mest akuta hotet som hela vår art står inför, och vi måste arbeta kollektivt och sluta skjuta upp, sa stjärnan då skriver Robb Report.

Planetens bästa för ögonen

Sedan dess har Dicaprio alltjämt kombinerat kändisskap med klimatarbete. Särskilt då i sitt senaste filmprojekt Don’t Look Up. En film om klimatförändring där stjärnan spelar en vetenskapsman som försöker rädda världen från en förestående undergång.

ANNONS
ANNONS

En rollprestation som följts upp med en rad miljövänliga initiativ, där Dicaprio återkommande valt att investera i företag med planetens bästa för ögonen.

Under de senaste åren har stjärnan bland annat stöttat Beyond Meat, det veganska snacksmärket Hippeas och företaget Kingo, som levererar solenergi till landsbygden.

Så varför champagne och Telmont just nu?

Ekologisk odling till 2025

Champagnehuset Telmont grundades 1912. Under 2020 köpte Remy Cointreau upp en majoritetsandel i företaget. Året därpå lade man upp ett antal mål för sina miljöambitioner, varav ett att helt ha övergått till ekologisk odling lagom till 2025.

I samma skede förenklade man sin förpackning och övergick därmed till 100 procent återvinningsbart glas. Utöver detta såg man även över samtliga energikällor och fordon som används i verksamheten.

Som ett led i detta väljer man sina leverantörer mer nogsamt, för att minimera koldioxidavtryck i den dagliga logistiken. Detta in enlighet med lagen om företagsplikt och vaksamhet som introducerades i Frankrike under 2017.

ANNONS
ANNONS

Win Win för båda parter

Sammantaget ett digert miljöarbete som torde motivera och attrahera vilken miljökämpe som helst. Till exempel Leonardo Dicaprio. Telmont vill i sin tur tjäna pengar och utöka sin distribution utanför Frankrikes gränser.

Något som Dicaprios starquality och stöd skulle kunna hjälpa till med. Kanske frestar också hans instagramkonto med 52,4 följare, även om dess innehåll mestadels består av smältande glaciärer, enligt Robb Report.

Sett utifrån dessa perspektiv kan samarbetet bli en win win för båda parter och långsiktigt gynna moder jord.

Läs även: Man inlåst på krogen: passade på att smörja kråset [Dagens PS]