Vuxenleksaker har fått en ny innebörd. I Asien och USA vallfärdar nu vuxna till leksakshyllan. Målet? Att få tag på en lurvig filur med ett obehagligt leende.
Leksaken som tagit vuxenvärlden med storm
Mest läst i kategorin
Det här är förvisso inte första gången vuxna och leksaker visat sig gå hand i hand. När Bandai Namco, ägare till Tamagotchin, nyligen blåste nytt liv i varumärket visade den sig få en generationsöverskridande popularitet.
Hysterin går dock inte att mäta med Labubuns.
En superstjärna
Den ser ut som något ur en sagobok – eller en mardröm, beroende på vem du frågar. Labubu, en figur med spetsiga öron och taggiga tänder, har gått från nischad leksak till en superstjärna i Asien. Nu har dess fluffiga rykte börjat spridas även till väst.
Bakom succén står den kinesiska leksakstillverkaren Pop Mart.
Senaste nytt
Ett monster på uppgång
Labubu är inte vilken leksak som helst. Figuren skapades av Hongkong-konstnären Kasing Lung och är enligt Pop Mart inspirerad av nordisk mytologi.
Leksaken beskrivs som en smått kaotisk men snäll monsterkaraktär som “menar väl men ofta ställer till det”, skriver Business Insider.
De större versionerna säljs för saftiga 85 dollar och de mindre figurerna, som ofta köps i så kallade “blind box”-format, kostar mellan 15 och 20 dollar.
Och de säljer. I massor. Under första halvan av 2024 drog “The Monsters”-serien, där Labubu ingår, in över 87 miljoner dollar.
I butikerna ekar hyllorna tomma och fansen har startat dedikerade chattgrupper för att spåra restocks.
Läs också: Larmet: Gamla leksaker kan orsaka cancer. Dagens PS
Kändisarnas nya favorit
Det är förvisso inte bara “vanligt folk” som älskar Labubu. K-popstjärnan Lisa från Blackpink la upp en bild på sin Labubu på Instagram, något som troligtvis bidragit till hysterin.
“Kombinationen av unik design, exklusivitet och en kändisstjärnas välsignelse är oslagbar”, säger Sory Park från det kinesiska konsultföretaget Daxue Consulting.
Hysterin har lett till långa köer, tomma hyllor – och en växande svart marknad fylld av kopior.
En hint av FOMO
Labubu må vara en leksak, men den är egentligen inte för barn. Tillverkaren har nämligen märkt produkten med “inte lämplig för personer under 15”.
Enligt Juda Kanaprach, analytiker inom konsumenttrender, är Labubu mer än en leksak – det är en livsstil, en designpryl och en källa till emotionell tröst i en kaotisk värld.
“För millennials och Gen Z är dessa figurer små konstverk som också signalerar status och stil”, säger hon till BI.
Ett finger med i spelet har också FOMO – fear of missing out.
“När alla har en så vill man ju också ha en”, säger 31-åriga Sim Pei Yi, som rusade till en Pop Mart-butik i Singapore när hon fick nys om en Labubu-restock.
Blind box-fenomenet
En annan sak som driver Labubus framgång är deras mystiska “blind box”-förpackningar. Köpare vet inte vilken Labubu-variant de får förrän de öppnar lådan.
För samlare som Ana Gonzales i Filippinerna är det just detta som är charmen.
“Det känns som att ge mig själv en present”, säger hon, och berättar att hon har spenderat över 500 dollar på sin Labubu-samling.
För Pop Mart och dess grundare tillika vd Wang Ning har blind-box-formatet lett till enorm framgång.
Han har för första gången tagit plats på listan över Kinas rikaste personer, med en förmögenhet på 5,5 miljarder dollar, rapporterar Forbes.
En global erövring på gång
Labubu är inte bara stort i Asien. I USA öppnade Pop Mart sin första butik förra året och nu finns det 16 butiker runtom i landet.
Fans campar utanför butikerna för att säkra sina figurer samtidigt som andrahandsmarknaden exploderar.
I Sverige finns den fluffiga leksaken bland annat att köpa på Fyndiq – eller direkt från Pop Marts hemsida.
Läs också: Leksak återkallas – allvarlig klämrisk. News55
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.