Dagens PS

Kan Ikeas svenska köttbullar rädda Oxford Street i London

Ikea ska rädda Londons finaste shoppinggata.
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Uppdaterad: 26 maj 2025Publicerad: 26 maj 2025

Oxford Street i London – en gång världens mest ikoniska shoppinggata – har de senaste åren blivit en skuggversion av sig själv. Kedjor som Topshop, Debenhams, House of Fraser och Microsoft har stängt. Pandemin slog hårt, fastighetspriserna förlamade utvecklingen och gatan fylldes av godisbutiker med tveksam verksamhet. Men nu tar Ikea klivet in – med köttbullar, klimatsmart renovering och en ny typ av varuhus.

ANNONS
ANNONS

Den 1 maj öppnade Ikea sitt nya flaggskepp i Topshops gamla lokaler vid Oxford Circus. Enligt Daily Mail kostade projektet cirka 5,8 miljarder kronor – men Ikea själva kallar summan spekulativ (Svenska Dagbladet, 25 maj 2025). Klart är i alla fall att byggnaden var i dåligt skick. Nu är den helrenoverad, energismart och betydligt mer elegant än den klassiska blå boxen i förorten.

Matt Gould, chef för butiken, säger till SvD att öppningen markerar ett skifte: “Det känns som om Oxford Street har vänt blad.” Enligt honom är målet inte bara PR utan en vinstdrivande satsning – även om det lär ta tid att vänja kunderna vid konceptet.

En Ikea-butik utan lager – men med dejtingkafé

Till skillnad från klassiska Ikea-varuhus finns här inget lager. Allt levereras. Kunderna kan provsitta soffor, klicka hem dem – och sedan ta tunnelbanan utan att bära en enda platt kartong.

Men det som verkligen fått fart på besöken är köttbullarna. Enligt Evening Standard har Ikeas kafé snabbt blivit en populär dejtingplats. “Varför lägga över hundra pund på middag i London när man får åtta köttbullar för fem pund?”, skriver tidningens kolumnist.

Så, hur många kassar har du hemma? (Foto: Ikea)
Så, hur många kassar har du hemma? (Foto: Ikea)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025
Relevance släpper kvartalsrapport
Spela klippet
PS Partner

Rekordstart för Relevance – ”Q1 är normalt en mardröm”

15 maj 2025

”Hur många blå kassar ser du?”

Utanför butiken står några anonyma retailproffs och iakttar flödet. “Hur många blå Ikeakassar ser du?” frågar en av dem. Svaret: inte många. Och det är också det som flera brittiska medier undrar – kommer folk verkligen att handla här?

Samtidigt säger Londonbon Frances Pinter, pensionär och Ikeaentusiast, att hon älskar läget: tre tunnelbanestationer hem och smidig leverans. “Och så köttbullarna förstås.”

ANNONS

Franska turister stannar och fotar butiken. “Vi har Ikea hemma”, säger de och går vidare.

Ikeas vinst
Ikeas vinst faller trots att antalet köp ökar. (Foto: TT)

Cityshopping är framtiden – enligt Ikea

Ikeas Europachef Stefan Vanoverbeke menar att satsningen är långsiktig – och att stadskärnorna är framtiden. Butikschefen Peter Jelkeby har dessutom ställt sig bakom Londons idé om att göra Oxford Street till gågata.

Efter öppningen har Oxford Street-butiken blivit Ikeas mest besökta i hela Storbritannien. Matt Gould summerar: “Vi har sett en rejäl överprestation när det gäller köttbullarna.”

Läs även: 25 konserter och festivaler att se fram emot sommaren 2025

Grova missar när britterna inte svarar på undersökningar
Full fart i London? Ja, till och med mer fart än landets statistikmyndighet visar. Där kan man ha missat en miljon britter som jobbar och inte är arbetslösa. (Foto: Jessica Gow/TT)

Ikea Oxford Street

  • Öppnade: 1 maj 2025
  • Plats: Oxford Circus, tidigare Topshop
  • Renoveringskostnad: Enligt Daily Mail 450 miljoner pund
  • Ingen lagerförsäljning – endast hemleverans
  • Mest populära produkt: svenska köttbullar
  • Källor: Svenska Dagbladet, Evening Standard, Daily Mail
ANNONS

Kanske blir det alltså inte bokhyllan Billy som räddar Oxford Street – utan en tallrik med åtta köttbullar.

Läs även: Stjärnregn över svensk krögare: bäst i världen – här är alla stjärnor i Sverige

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS